Nike
Air Force 1 x Tiffany & Co. 1837
Een legendarisch paar.
Een formidabel koppel
Op 29 januari 2023 kregen bezoekers van Nike's Instagram pagina een prikkelende afbeelding voorgeschoteld - een eenvoudige schoenendoos met een witte Nike swoosh op het deksel. Hoewel dit misschien een gewoon tafereel was voor de sociale mediapagina van Nike, was er iets anders aan deze foto. In plaats van het oranjeachtige rood dat vaak op de schoenendozen van Nike wordt gebruikt, stond hier een direct herkenbare tint turquoise - Tiffany Blue. Deze gepatenteerde tint is het handelsmerk van het New Yorkse juweliersbedrijf Tiffany & Co. Onder de doos, die was geplaatst tegen een ongecompliceerde witte achtergrond, stond een zwarte Nike swoosh en de woorden "Tiffany & Co.". Daarboven stond "A Legendary Pair.", waarmee de eerste officiële Nike x Tiffany & Co. samenwerking tot stand kwam.
De ongecompliceerde afbeelding onthulde heel weinig informatie, afgezien van de aankondiging van de samenwerking. Het gaf geen indicatie van het Nike-silhouet dat voor de sneaker zou worden gebruikt, en liet fans van beide merken slechts achter met mysterie, speculatie en de woorden "Coming soon...". Die dag deelde Tiffany & Co. dezelfde foto op haar Twitter-feed, en Nike nam zelfs een hele pagina in de New York Times om te pronken met haar nieuwe onderneming. Wat betreft het vergaren van belangstelling behaalde de teaser indrukwekkende resultaten, met meer dan 6000 retweets op de Twitterpagina van Tiffany en meer dan 1,4 miljoen likes voor Nike op zijn Instagrampagina. Dit moest wel een zeer gewild model worden.
Een merkwaardige reeks voorwerpen
Twee dagen later, op 31 januari, kregen degenen die reikhalzend uitkeken naar meer informatie nog een teaser - een serie van vier afbeeldingen van unieke sterling zilveren voorwerpen die met een laser zijn geëtst met het merk van beide bedrijven. Deze voorwerpen zinspeelden op bepaalde aspecten van de samenwerking: twee ervan werden geplaatst tegen een achtergrond van Tiffany Blue en de andere rustten op een wit oppervlak met een witte achtergrond die doet denken aan typische Nike-afbeeldingen. De eerste maakte gebruik van de witte omgeving en stelde een schoenborstel voor in een helder glas onder de woorden "Vergeet de tong niet". De donkere borstelharen hintten naar de kleur van de schoen, omdat deze normaal gesproken worden gebruikt om donkergekleurde materialen te behandelen, terwijl de nadruk op de tong suggereerde dat er misschien een intrigerend detail op dit kenmerk zit. De tweede afbeelding was van een schoenhoorn op een Tiffanyblauwe achtergrond onder de woorden "For a More Subtle Flex.", wat mogelijk duidt op het gebruik van flexibele materialen of een subtiel ontwerp. Van Tiffany & Co. werd misschien verwacht dat ze een ostentatief ontwerp zouden maken, maar misschien suggereerde dit dat ze die verwachtingen zouden trotseren.
Vervolgens kwam misschien wel de meest onthullende van de vier afbeeldingen. Terug met de witte achtergrond, toonde het een Tiffany Blue kant die gerangschikt was alsof het een halsketting of armband was, zoals de composities die het juweliersbedrijf gebruikt voor hun producten. In het midden van de kant was een sterling zilveren dubrae geëtst met een klein "TCo" logo naast "AF1" letters. Het beroemde merk van een van Nike's meest iconische silhouetten vertelde de sneakerfans wat ze moesten weten - dit zou een Air Force 1 ontwerp worden. De woorden boven de afbeelding zeiden alles: "Laced to Perfection." De laatste afbeelding, opnieuw afgezet tegen Tiffany Blue, was van een fluitjeshanger, met daaronder de woorden "We Made the "Bells and Whistles" Whistle." Dit vierde en laatste item zou gezien kunnen zijn als een knipoog naar het sportieve erfgoed van de AF1, waarbij de woorden onder het fluitje suggereren dat het ontwerp iets heel bijzonders zou worden. Deze vier foto's gingen vergezeld van het commentaar "Toen ze zeiden "doe het gewoon", luisterden we.", waarmee ze de beroemde slogan van Nike aanhalen.
Een legendarisch paar, inderdaad
Hoewel deze vier afbeeldingen mensen inzicht gaven in enkele aspecten van het ontwerp, zou het niet lang duren voordat fans van beide merken te zien kregen hoe het er precies uitzag. Het was in feite later diezelfde dag dat Tiffany & Co. een teaser video liet zien van de sneaker. Hoewel het maar een paar seconden duurde, gaf het een volledig beeld van het paar, evenals een diepere blik op het sterlingzilveren lipje dat de hiel siert. Het eindigde met de Tiffany Blue kleur die het scherm vulde en de woorden "A Legendary Pair.", een zin die nu werd erkend als de slogan voor de samenwerking, met een dubbele betekenis die de ongelooflijke status van de twee merken erkende en tegelijkertijd hun ambities voor het paar schoenen aangaf. Het commentaar luidde eenvoudigweg "Een legendarisch paar, inderdaad.", wat gedurende de hele campagne Tiffany's antwoord op de oorspronkelijke slogan zou zijn.
Het enige wat beter is dan 2 legendes die samenwerken, zijn er 3.
Na deze sneak peek bleven beide bedrijven een tijdje stil, hun fans achterlatend in afwachting van wat er daarna zou komen. Er gingen drie weken voorbij voordat de volgende teaser op 22 februari verscheen. Om het profiel van de samenwerking te versterken was NBA-professional Carmelo Anthony aan boord gehaald. In de video is te zien hoe hij in een strakke smoking de set van een Tiffany fotoshoot oploopt. Als hij bij de shoot aankomt, vraagt hij waar de sieraden zijn, om vervolgens te horen te krijgen dat ze aan zijn voeten zitten. Hij kijkt enigszins verward naar beneden, en de muziek begint als we voor het eerst de schoenen aan iemands voeten zien. Het commentaar bij de video luidt: "Het enige wat beter is dan 2 legendes die samenwerken, zijn er 3.", waarmee de legendarische status van iedereen en alles wat bij deze samenwerking betrokken is nog eens wordt benadrukt.
Tiffany & Co. wilde ook graag munt slaan uit dit nieuwe partnerschap en plaatste twee foto's op zijn sociale mediapagina's. De ene toont Anthony in een wijde opname in zijn pak en schoenen, en de andere een close up van de schoenen waarbij hij de tong rechtop zet. Het woord "Tiffany" is duidelijk zichtbaar in een elegant, stijlvol lettertype dat een knipoog is naar een archivistisch Tiffany-logo, evenals de Tiffany's armband om zijn rechterpols. Het commentaar naast de foto's hergebruikt de slogan van de samenwerking en zegt: "Een legendarisch paar, inderdaad. @carmeloanthony draagt de nieuwe Nike/Tiffany Air Force 1 1837.", gevolgd door de hashtag #NikexTiffany. Deze korte verklaring onthulde ook de naam van de schoen - 1837 - die werd gekozen om het jaar te herdenken dat Tiffany's werd opgericht.
Een andere legende
Hoewel dit het eerste officiële beeld was van iemand die de Nike x Tiffany AF1s draagt, hadden fotografen al weken eerder foto's gemaakt van een andere beroemde basketbalster erin. LeBron James, bekend om zijn vaardigheden op het veld, maar ook om zijn werk met Nike, werd eind januari gefotografeerd terwijl hij het nieuwe model droeg. Op dat moment droeg hij ook een aangepast Tiffany & Co. x Nike jack met hetzelfde zwart en Tiffany Blue kleurenschema als op de sneaker, wat een serieuze hype veroorzaakte voor het partnerschap.
Een samenwerking met erfgoed
De combinatie van een hoogwaardig juwelenbedrijf en een van de meest succesvolle sportmerken ter wereld zou zeker een iconische samenwerking opleveren, iets wat Tiffany & Co. bevestigde op zijn Britse website. Hier toonde het bedrijf een aantal afbeeldingen van het ontwerp en beschreef de samenwerking met Nike als "een iconische unie tussen twee legendarische Amerikaanse merken." Naast het vieren van de onderlinge samenwerking wilde Tiffany's ook dat de schoen een symbool zou zijn van het erfgoed en het vakmanschap van het merk. Om dit te benadrukken werd in een sectie genaamd "Down to the Details" de zorg en precisie uiteengezet waarmee de verschillende chique elementen van het paar zijn gemaakt. Terwijl het pièce de résistance het sterling zilveren stuk op de hiel is, is het ultieme symbool van de samenwerking de onmiddellijk herkenbare Nike swoosh in Tiffany Blue langs elke kant. Elders op de webpagina verscheen de co-branded box die werd gebruikt om de sneaker te leveren, en die opnieuw de visie van de twee bedrijven samenvatte door het gebruik van Tiffany Blue en een swoosh aan de buitenkant, samen met een prachtig oranje rood dat leek op Nike's beroemde Infrared toon met het woord "Tiffany" elegant gedrukt over de bovenkant aan de binnenkant. Naast deze verleidelijke foto's plaagde Tiffany & Co. ook verdere releases in haar samenwerking met Nike via een grote banner met de tekst "Be the First to Know About Future Collaborations".
Een schitterend ontwerp
Soortgelijke secties verschenen op de Amerikaanse website van Tiffany, waaronder een deel met de titel "A Sterling Idea", dat een deel van de inspiratie onthulde achter de co-branded, laser-geëtste zilveren plaat in de hiel van de sneaker. Het eert de expertise van het merk in het maken van sterling zilveren sieraden, iets waarmee het in de jaren 1850 begon. Er staat ook het getal 925 op, dat, zoals de website uitlegt, verwijst naar de kwaliteit van de sterling zilveren stukken van het bedrijf. Deze hebben altijd 92,5% zilver en slechts 7,5% andere metalen, waarmee het percentage van de Amerikaanse Sterling Silver Standard wordt bereikt. Dezelfde hoge standaard werd toegepast op de sterling zilveren accessoires, die op de Amerikaanse website werden afgebeeld naast de woorden "Stay tuned for Nike/Tiffany-inspired sterling silver accessories, arriving 7 March." Dit is dezelfde dag dat het paar schoenen in beperkte oplage werd uitgebracht, hoewel degenen die een paar in handen wilden krijgen hun belangstelling al op 3 maart moesten registreren om kans te maken.
Tijdloze perfectie
Nike zette van zijn kant twee aparte pagina's uit op zijn SNKRS app. De eerste was een beschrijving van de schoen en de samenwerking naast een reeks foto's vanuit verschillende hoeken die de verschillende elementen van het ontwerp laten zien. De beschrijving begon: "Van New York tot de wereld, tijdloze perfectie ziet er overal goed uit - van 57th tot 125th, en verder." Dit bevestigde de doelstellingen van het project - het creëren van een tijdloos ontwerp, iets wat werd bereikt door het gebruik van "verheven accenten" en "luxe details". Dergelijke attributen werden verder benadrukt op het tweede deel van de SNKRS app waarin de Air Force 1 x Tiffany & Co. sneaker centraal stond. Het toonde een montage van vijf beelden die bepaalde aspecten van de samenwerking lieten zien, van het sterling zilveren hielstuk tot de Tiffany Blue box, voordat het eindigde met de klassieke zijaanzicht van de schoen tegen een Tiffany Blue achtergrond onder de woorden "A Legendary Pair."
Een legendarische samenwerking voor een geweldige stad
De Nike x Tiffany & Co. samenwerking werd wereldwijd met enorme opwinding ontvangen. Zoals Nike op zijn website verklaarde, was de geproduceerde sneaker een representatie van "New York zelf en de brug tussen basketbal en straatstijl die de AF-1 tot het cross-over icoon maakte dat het nu is." Zowel het merk Tiffany & Co. als de Air Force 1 werden gedefinieerd door hun banden met de stad, waardoor de AF1 samenwerking een passende combinatie is van de twee legendarische namen. Met woorden als "elegantie", "luxe" en "verfijning" verbonden aan het ontwerp, zou de Air Force 1 x Tiffany & Co. "1837" misschien wel de perfecte weergave van deze geweldige stad.