Nike
TN98 x A-COLD-WALL*
Een tijdloze update van de legendarische Tuned Air sneaker.
Een groeiend partnerschap
Het avant-gardistische modemerk A-COLD-WALL* van Samuel Ross begon in 2017 samen te werken met Nike. Hun eerste samenwerking was een herbewerking van een van de meest iconische sneakers van het merk - de Air Force 1 - en ze gingen al snel verder met de Zoom Vomero 5 in 2018. Elke keer veranderden ze het uiterlijk van het origineel met ongebruikelijke functies, bijgewerkte materialen en fijne merkdetails. Hierna zou het nog vijf jaar duren voordat het creatieve partnerschap de volgende schoen uitbracht, maar het was het wachten waard want ze kozen voor een andere titaan uit de uitgebreide back catalogue van Nike: de Air Max Plus.
Een eerste blik
Een eerste blik op de sneaker werd gepresenteerd door Samuel Ross zelf op zijn design.by.samuelross Instagram-pagina toen hij op 19 juni 2023 zes foto's postte met daartussen afbeeldingen van hem met de House Blue-versie van de Nike TN98 x A-COLD-WALL* samenwerkingsschoen. De foto's tussendoor bevatten teasers zoals een close-up van de binnenzolen, met hun ingewikkelde witte branding en het woord "Precision" geschreven op de voorvoet, een foto van de volledig witte kleur op een bureau naast een paar schoenendozen, een andere van Ross met deze versie in de hand en tot slot een blik op de House Blue aan zijn voeten terwijl hij de weg overstak. Uit deze foto's werd al duidelijk waaruit de samenwerking zou bestaan, maar veel van de fijnere details moesten nog onthuld worden.
ACW*'s eerste teaser
A-COLD-WALL* zelf begon pas op 4 september van dat jaar over de TN98 te posten, toen er een teaser met één afbeelding werd vrijgegeven. Het toonde een persoon die op de grond zat in een verduisterde kamer met de benen voor zich uitgestrekt. Ze bogen voorover om hun schoenen aan te raken, waarvan de onderkant naar de camera was gericht, maar door de slechte belichting was het moeilijk te zien welk model sneaker ze droegen. Er was echter één verklikkerlicht: het onvergetelijke zeshoekige Tn-logo. De gele kleur en de Tn-tekst in het midden van de buitenzool van de schoen waren onmiskenbaar en lieten geen twijfel bestaan over de basis van de samenwerking. Verder liet het veel aan de verbeelding over, aangezien er dubbele branding naast de afbeelding stond en het commentaar mensen simpelweg aanmoedigde om zich te registreren op de website van het modemerk voor updates.
"Alles is mogelijk"
Samuel Ross koos voor een minder minimale aanpak op zijn Instagram-pagina en plaatste een serie foto's van alle Nike x ACW* samenwerkingssneakers, waaronder de drie AM Plus-kleurstellingen die binnenkort verschijnen. Elke afbeelding was een keurig zijprofiel met de productcode van de schoen in kleine letters aan de rechterkant en het jaar en kwartaalnummer van de release aan de linkerkant. Het commentaar gaf inzicht in Ross' gevoelens over zijn werk met het schoenenmerk, met de volgende woorden: "Het was een eer om een professionele samenwerking tot 2023 te laten rijpen, bestuderen en ontwikkelen. Alles is mogelijk." Deze afsluitende boodschap toonde zijn optimisme en de empowerment die hij met de sneaker wilde overbrengen.
Een derde creatieve partner sluit zich aan
Vanaf dat moment volgde de oprichter van A-COLD-WALL* het patroon van de posts van het merk, met beelden die op 7 september verschenen. Op deze dag plaatsten beiden drie foto's van een compositie die was gemaakt door de veelgevraagde fotograaf Gabriel Moses, die gedurende de campagne werd genoemd voor zijn werk bij het vastleggen van beelden en het regisseren van het project. Het bericht bevatte close-ups van zijn kunstwerk, geïnspireerd op een 17e-eeuwse renaissancestijl, waarop een groep modellen te zien is die de Air Max Plus dragen terwijl ze door de wolken vliegen. De volledige afbeelding verscheen dezelfde dag op de Instagram-pagina van Moses, samen met het commentaar "Someone said airmax and I took it to heart." Ondertussen noemde A-COLD-WALL* het "The Renaissance" en verwezen ze mensen naar hun website voor updates, en Samuel Ross richtte zich op de positieve boodschap van de samenwerking door te schrijven: "True collaboration. Je zult dit binnenkort op grote schaal zien in grote steden. Zwarte Britse kunst bloeit.
Momentum vergaren
Toen deze drie allemaal een bericht plaatsten over de Nike x ACW* TN98, begon de campagne echt momentum te krijgen en de volgende dag raakte Nike er ook bij betrokken. In een gezamenlijke post met A-COLD-WALL* op 8 september, publiceerden ze vier stijlvolle foto's van Moses op hun nikesportswear Instagram pagina. Alle foto's waren wijds en toonden dezelfde groep modellen van "The Renaissance" die poseerden in de Onyx en Stone kleurstellingen in een donkere omgeving tegen een betonnen achtergrond. Het commentaar vatte de collaboratieve sneaker samen met de woorden "ACW_NIKE TN98. Een samenspel van verfijning en abstractie door de lens van een tijdloze iconische Air Max Plus 98." Daarnaast kondigde het de releasedata voor de schoen aan - wereldwijd op 12 september op a-cold-wall.com en 21 september op de SNKRS app.
Een kijkje van dichtbij
De campagne ging verder op 10 september, dit keer met dezelfde twee afbeeldingen die op de nikesportswear Instagram en die van A-COLD-WALL* werden geplaatst. Elk was een close-up van Moses' foto's van de modellen die eerst de volledig zwarte versie en daarna de volledig witte versie droegen. Dit gaf degenen die enthousiast waren over de release een betere kijk op de twee kleurstellingen, terwijl het commentaar van ACW* de lanceringsdata herhaalde en dat van Nike de samenwerking beschreef als het "vierde hoofdstuk in het diepgewortelde partnerschap met @acoldwall."
Het laatste zetje
Op 11 september, toen de early access datum naderde, stelde A-COLD-WALL* twee posts samen. De ene bevatte zes foto's die een diepgaande blik wierpen op de Onyx en Stone kleurstellingen, waarbij de nadruk lag op details die in de commentaren werden beschreven, zoals het "Full-grain lederen bovenwerk met een thermogevormd exoskelet", de "Laser-geëtste @nike swoosh en grafische applicaties" en de "Geribbelde TPU hielbeschermer met een schematische onderlaag". Voor iedereen die al interesse had in het ontwerp, zou dit het laatste zetje zijn om te laten zien hoe verfijnd en precies deze sneaker was gemaakt. Om de release nog meer hype te geven, liet het tweede bericht vier foto's zien van een billboard in Los Angeles waarop het op de Renaissance geïnspireerde ontwerp van Gariel Moses te zien was. Samuel Ross deelde die dag slechts één afbeelding van hetzelfde billboard op zijn Instagram-pagina. Het werd daar gewoon achtergelaten zonder commentaar, maar Moses was de eerste die reageerde met een emoticon van twee champagneglazen die tegen elkaar klinken - een subtiele toast op hun werk samen. De volgende dag waren op de Instagram van ACW* eenvoudige profielen te zien van de Onyx en Stone kleurstellingen tegen een gebroken witte achtergrond met dubbele branding aan de onderkant van elke kleur, om rustig aan te kondigen dat de schoen nu verkrijgbaar was.
De House Blue kleurstelling
Nu deze twee colourways in de wereld waren, konden de merken hun aandacht richten op de release van de House Blue colourway, die op 18 september zou uitkomen. Vier dagen daarvoor stond er op A-COLD-WALL*'s Instagram een video van iemand, misschien wel Samuel Ross zelf, die op een loopband liep in de blauwe versie van de nieuwe Nike Air Max Plus. Sfeervolle muziek speelde op de achtergrond en de video zelf knipte in en uit. Het commentaar vroeg mensen om zich te registreren op de website voor updates. Dit ging vooraf aan een andere post op 17 september waarin twee beelden van de fotoshoot van Moses werden getoond, dit keer van de modellen in de House Blue sneaker. De fotograaf uit Londen wordt genoemd in het commentaar, net als de releasedatum van de schoen. Om samen te vallen met de lancering van deze derde kleur, postte het merk opnieuw vier foto's die focusten op specifieke details van het ontwerp, waaronder unieke aspecten zoals de geëtste swoosh en geometrische vierkanten, de fijne letters op de schacht, de zichtbare Air unit en de verschillende merkelementen op de hiel, die allemaal zijn gecentreerd rond het iconische Tn-logo. In het commentaar stond dat de schoen exclusief verkrijgbaar was op de website van A-COLD-WALL*.
Achter het ontwerp
Op dit moment vorderde de releasecampagne goed en de volgende stap was de lancering van de schoen op de SNKRS-app. Een dag eerder, op 20 september, deelden de Instagram-pagina's van nikesportswear en nikelondon allebei clips van een 'Behind the Design'-video die werd gemaakt met Samuel Ross en zijn projectontwerpteam. Hierin sprak Ross over zijn samenwerking met Nike en een aantal van de ideeën achter de sneaker, waarin hij de AM Plus beschreef als "waarschijnlijk het grootste icoon van de Europese sportkleding en sneakercultuur". De volledige video van dit bericht was te zien op de Nike website in een 'Behind the Design' productie. In deze langere versie was de senior manager en schoenontwerpster van het project, Laura Song, te horen terwijl ze praatte over hoe ze een aantal van de fijnere details van de schoen hadden benadrukt, zoals de zichtbare airbag en de doorschijnende aspecten. Naast haar stond een ander lid van het team, senior PLM voor herenschoenen in Europa, Matthew Hay. Hij beschreef de Plus als een van de "kroonjuwelen" van Nike's portfolio, voordat Ross zijn visie voor de schoen uiteenzette en zei dat hij de techniek wilde blootleggen om het creatieproces zichtbaar te maken en de kwetsbaarheid en imperfectie als fysiek object bloot te leggen. Hij legde het lasergraveerproces uit dat werd gebruikt om de vorm van de buitenkant van nappaleer te maken en de balans tussen het innoveren en ontwikkelen van de kleurrelatie tussen ACW en Nike. Dit werd bereikt door het gebruik van blauw op één kleur en de methodische kleurkeuzes die werden gemaakt om het thema van de nalatenschap te onderzoeken via "krijt, leisteen, gebroken witte tinten en dan de zwarten en de houtskool" op de Stone en Onyx. Ross onthulde ook hoe dit project over de gemeenschap ging, maar ook persoonlijk voor hem was omdat de Plus een schoen was die hij altijd al had willen hebben, maar niet kon krijgen. Hij zei dat het kopen van de schoen "bijna hetzelfde was als het kopen van je eerste kunstwerk".
De schoen signeren
Op 21 september 2023 werd de Nike TN98 x A-COLD-WALL* sneaker eindelijk uitgebracht op de SNKRS app. Op dezelfde dag nam Samuel Ross zelf deel aan een schoen-ondertekening in Dover Street Market. Het evenement werd gepromoot op de ACW* Instagram pagina met drie foto's van een speciale installatie van Ross bestaande uit een serie blauwe sculpturen die overeenkwamen met de kleur van de House Blue TN98 met delicate witte branding net als die op de schoen. Het commentaar onthulde de tijd van het evenement en vermeldde dat hij "de schoenen zou signeren op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt".
Het verhaal van de Air Max Plus hervertellen
Hoewel dit de release een laatste boost gaf, was A-COLD-WALL* duidelijk ongelooflijk trots op het ontwerp en tot op de dag van vandaag staat er een gedetailleerde beschrijving van de samenwerking op de website van ACW*. Er is een inleidende pagina die terugblikt op de zevenjarige samenwerking van het merk met Nike en de sneakers karakteriseert als "oude silhouetten gedeconstrueerd en herbouwd onder het visuele raamwerk van ACW". Het legt Ross' methode uit om een "progressieve lens" te gebruiken om het verhaal van elke schoen opnieuw te vertellen en schetst het gebruik van "geavanceerde materialen, innovatieve constructietechnieken en avant-gardistische kleurtoepassingen", allemaal dingen die duidelijk zijn in het ontwerp van de TN98. De gemeenschap wordt hier opnieuw genoemd, de website beschrijft dat het "centraal blijft staan in dit doorlopende project" terwijl ze "de relatie tussen drager en merk" onderzoeken om "een gesprek op gang te brengen rond onze collectieve ervaringen en gedeelde geschiedenis".
Dieper graven
Naast deze inleiding, die op zichzelf al een interessant inzicht geeft in de thema's achter de samenwerking, is er een tweede pagina die nog dieper ingaat op de Air Max Plus van het merk, inclusief een blik op de invloeden voor elke individuele kleur. Er wordt teruggegrepen op veel van de concepten en ideeën waarnaar werd verwezen in de social media posts van het merk voorafgaand aan de lancering, waaronder de diepgaande relatie tussen ACW* en Nike. De titel herhaalt ook een van de zinnen die in de releasecampagne werden gebruikt: "ACW_NIKE TN98: Een samenspel van verfijning en abstractie door de lens van een tijdloos icoon."Een van de doelen van het project is het uitbreiden van de "culturele betekenis en radicale innovatie van de originele Nike Air Max Plus TN uit 1998", voordat de verschillende belangrijke kenmerken van de schoen worden beschreven, zoals de "elegante buitenkant van volnerfleer", die gemaakt is "om te verouderen en te patineren met slijtage", waardoor "de look en feel van de TN98" verandert. Het gebruik van "ingetogen expressie" en ACW*'s "knipoog naar geometrie" worden ook geïllustreerd, het eerste door het gebruik van fijne merkopdrukken verborgen "onder een geribbelde TPU hielplaat", het tweede door de laser geëtste "laterale swoosh en compacte vierkantjes". De pagina geeft de lezer zelfs een beter begrip van de samenwerking met Gabriel Moses, door zijn beelden, die overal opduiken, te beschrijven als "een reeks surrealistische stills geïnspireerd door renaissance tableaus en testcentra voor performance-kleding". De thema's die in zijn werk worden onderzocht zijn gebaseerd op "de menselijke lichaamsbouw, gestileerde beweging en nieuwe vormen van atletiek" in een uitdaging aan "de normen van conventionele campagnebeelden".
Inspiraties
Onderaan de pagina staat een kort gedeelte waarin het verhaal achter elk van de drie kleuren wordt beschreven, te beginnen met de Onyx. Er wordt gezegd dat het speelt met "schaduw" om zowel de vernieuwde constructie van het kenmerkende exoskelet van de Plus te onthullen als te verbergen in verschillende lichtomstandigheden. Ross' inspiratiebronnen zijn de "brutalistische ontwerpfilosofie" en zijn intenties om een "uitgeklede constructie en blootgelegde techniek" te creëren met een "minimale afwerking". Dan is er de Stone, die vergezeld gaat van de titel: "Het omarmen van imperfectie door het blootleggen van het maakproces", iets waar Ross over sprak in de 'Behind the Design'-video van Nike. Hij omschrijft deze kleur als een "helder contrapunt" waarvan het "silhouet en de materialen" zijn "gerecontextualiseerd". De nadruk bij dit model ligt op de "Nike Air bubble cushioning unit", terwijl de "verouderde afwerking" die na verloop van tijd slijt een verwijzing is naar "onze veranderende stedelijke omgeving". Tot slot krijgt de House Blue zijn eigen uitleg. Ook hier is de inspiratie gehaald uit stedelijke landschappen en vertegenwoordigt het ontwerp "een bredere preoccupatie met industriële ruimtes en modernistische Britse architectuur". In het bijzonder is "Richard Rogers' iconische externe blauwe pijpwerk" een "belangrijk aanknopingspunt" voor het uiterlijk van de sneaker - een passende invloed die teruggrijpt op Tinker Hatfield's oorspronkelijke motivatie achter het ontwerp van het allereerste Air Max model. Bovendien is de kleur zelf van groot belang voor Ross en ACW* omdat hij "staat voor zuiverheid, functionaliteit, veiligheid en vertrouwen". Blauw is een "samenbindend thema" voor het merk omdat het wordt gebruikt op alle locaties wereldwijd, als een "solide achtergrond" en een "toonzettend middel" dat zowel "impactvol als stimulerend" is. Het brede gebruik van deze kleur in zowel openbare als privéruimtes laat het "inherente gevoel van authenticiteit" zien, iets dat ten grondslag ligt aan de sneaker en de hele samenwerking. Elk van deze verbluffende kleurstellingen heeft zijn eigen individuele pagina met een volledige beschrijving van de schoen en de opvallende ontwerpelementen. De informatie is op elke pagina hetzelfde en de foto's staan allemaal tegen een elegante witte achtergrond met close-up beelden van de fijnere details die je op de sneaker kunt vinden.
Twee creatieve krachtpatsers
In de tijd sinds de release van de TN98 by A-COLD-WALL* heeft Nike de samenwerking ook geëerd met een 'Behind the Design'-tentoonstelling als onderdeel van SNKRS Day 2023. Dit evenement werd op 12 oktober getoond op de nikelondon Instagram-pagina met clips van Gabriel Moses en Samuel Ross die hun visie op samenwerking bespreken. Ross adviseerde kunstenaars en ontwerpers om zich niet te verontschuldigen voor hun creativiteit en stelde dat er "geen perfecte routekaart" of "strikt pad" is en dat het belangrijk is om "onderweg je grootste criticus te zijn". Moses legde ondertussen zijn overtuiging uit dat samenwerkingen "magie kunnen voortbrengen" als ze op de juiste manier worden gedaan, waarbij hij creatieven aanspoorde om open te staan, mensen te vinden met dezelfde perspectieven en vertrouwen in zichzelf te hebben. In het commentaar werden de twee mannen omschreven als "visionairs" en "creatieve krachtpatsers" die "een nieuw leven geven aan straatklassiekers".
Een klassieker eren
De samenwerking tussen Nike en A-COLD-WALL* is in de loop der jaren gegroeid en ontwikkeld tot een punt waarop de twee in staat zijn om historische Nike sneakers op gedurfde, spannende manieren te reproduceren. Samuel Ross is erin geslaagd om de iconische Air Max Plus te eren met zijn eigen kijk op het tijdloze model. De luxueuze accenten op Ross' TN98 hebben de look van de Air Max Plus verhoogd, waardoor het de perfecte ode is aan zijn zevenjarige samenwerking met Nike.