adidas
Gazelle
De tijdloze en invloedrijke klassieker van Adidas.
Een belangrijk silhouet
In de beginjaren richtte adidas zich op het maken van functionele schoenen voor zowel amateurs als professionals, maar veel van de sportieve ontwerpen werden uiteindelijk ook populaire lifestyle modellen. Een daarvan was de adidas Gazelle - een performance schoen met een strakke, ongecompliceerde esthetiek die in de loop van tientallen jaren uitgroeide tot een van de belangrijkste silhouetten in de uitgebreide back catalogue van het merk.
Een product van de geschiedenis
Het verhaal van de Gazelle begon al jaren voordat hij werd gemaakt, met een aantal verschillende ontwerpen die kunnen worden gezien als zijn voorgangers. Zo was er de Rom, die Wilma Rudolph hielp drie gouden medailles te winnen op de Olympische Spelen van Rome in 1960, en de Olympiade, die de voorkeur kreeg van het Duitse sprintteam tijdens de Olympische Spelen van 1964 in Tokio. Beide waren high-performance schoenen die de weg vrijmaakten voor de Gazelle, die elementen zoals de hak en de zool van deze voorlopers heeft afgeleid.
Twee gedurfde kleurstellingen
In 1965 was het eerste prototype van de Gazelle geproduceerd. Voor het eerst gebruikte adidas suède als het belangrijkste materiaal voor het bovenwerk, waarmee het zich onderscheidde van andere trainingsschoenen uit die tijd, die de voorkeur gaven aan traditioneel leer. Deze pluchen stof was net zo duurzaam maar lichter, gaf de drager een vleugje meer snelheid en had als bijkomend voordeel dat het levendige kleuren kon aannemen tijdens het verfproces. Dit eerste model was een rijke rode kleur en werd vergezeld door een blauwe versie toen de Gazelle officieel werd uitgebracht in 1966. In die tijd was het kleurverschil niet alleen een kwestie van esthetiek, het betekende ook een klein verschil in ontwerp. Terwijl beide een bovenwerk van kangoeroe-suède hadden met het kenmerkende driestrepenlogo van adidas op de zijkant, een schoenlepelhalslipje en speciale ondersteuning voor de voetholte, was de zool individueel voor de specifieke kleur en dus aangepast aan het beoogde gebruik. De rode versie had een transparante zool met een visgraatprofiel dat uitstekende tractie bood en uitglijden op indooroppervlakken voorkwam. De schoen was in de eerste plaats ontworpen voor gebruik bij handbal en om er zeker van te zijn dat het een effectieve schoen voor de sport was, werd hij getest door een aantal van de beste spelers ter wereld, waaronder veel uit Duitsland, een van de beste handballanden in die tijd. De blauwe editie was daarentegen gericht op atleten die vooral buiten actief waren. De rubberen buitenzool was geoptimaliseerd voor algemene trainingen, met een meercellig ontwerp dat extra grip bood op verschillende speeloppervlakken.
Experimenten en herhalingen
Met zijn suède bovenwerk en verschillende zoolopties onderscheidde de Gazelle zich van de massa en werd het een populaire trainingsschoen die door veel professionele atleten werd gebruikt en in de sporttijdschriften van die tijd verscheen. Het was ook een geweldig model voor de ontwerpers van het merk om mee te experimenteren, en het leverde de inspiratie voor nieuwe silhouetten zoals de Jaguar, die later de adidas Athen werd. De Gazelle zelf werd gedurende deze periode herhaaldelijk aangepast, waarbij sommige wijzigingen, zoals het nieuw gevormde hiellipje, het bijgewerkte zoolprofiel en de vormvaste tong, permanent werden, en andere, zoals de voorgestelde rits, uiteindelijk werden verworpen. Een van de belangrijkste veranderingen die de schoen onderging vond plaats in 1971, toen een honingraat grip patroon werd geïntroduceerd op de buitenzool van beide kleurstellingen. Dit herontwerp bevatte rijen zeshoekige microcellen die de tractie sterk verbeterden, waardoor de Gazelle nog effectiever werd als prestatiegerichte schoen en een voorsprong had op zijn tijdgenoten. De zeshoekige buitenzool was zelfs zo goed dat hij nog steeds op veel moderne Gazelles wordt gebruikt.
Een krachtige goedkeuring
Terwijl fysieke updates hielpen om de populariteit van de Gazelle te vergroten, bracht Horst Dassler's pionierswerk met atleten het naar een wereldwijd publiek. Horst, zoon van adidas oprichter Adi Dassler, kwam in 1960 bij het bedrijf werken en wilde graag de kracht van beroemdheden inzetten om de schoenen op de markt te brengen. In 1972 gaf hij de Amerikaanse zwemmer Mark Spitz een paar Gazelles en vroeg hem deze te dragen tijdens de Olympische Spelen in München. Hoe onconventioneel het ook mag lijken om een zwemmer een schoen te laten verkopen die gemaakt is voor aardse sporten, het plan wierp zijn vruchten af. Niet alleen droeg Spitz de Gazelles tijdens de medailleceremonie voor een van de zeven gouden medailles die hij dat jaar won, hij deed ze ook uit en hield ze omhoog om ze echt te laten zien aan het publiek. Deze gewaagde zet, waar Adi het naar verluidt niet mee eens was, bracht Spitz in de problemen met het Internationaal Olympisch Comité en leidde tot discussies over productplaatsing in de sport. Ondertussen, onder de indruk van Spitz en zijn recordbrekende Olympische Spelen, richtte Horst zijn eigen zwemkledingbedrijf Arena op en breidde hij zijn baanbrekende werk met atleten uit met exclusieve kledingcontracten met sportfederaties en zelfs het Olympisch Comité. Uiteindelijk werd hij een van de belangrijkste zakenmensen in de commerciële sport over de hele wereld.
Een vroege lifestyle sneaker
Zoals veel van de ontwerpen van adidas werd de Gazelle oorspronkelijk gemaakt als trainingsschoen, maar uiteindelijk werd het ook een lifestyle sneaker. Mede dankzij het kleurrijke suède bovenwerk, waarmee hij zich onderscheidde van andere sportschoenen uit die tijd, maakte de Gazelle al vroeg deze overstap. Hij verscheen in 1976 in een uitgave van het Japanse mannenmodetijdschrift Popeye en werd gedragen door beroemdheden als Mick Jagger. Desondanks bleef adidas zich richten op de sportieve kwaliteiten van de Gazelle en zorgde het er toch voor dat het een boeiende lifestyle-esthetiek kreeg voor de casual drager. Aan het eind van de jaren 1970 resulteerde dit in een nieuwe update van de Gazelle, dit keer met het beroemde Trefoil-logo van het merk in de gripformaties van de buitenzool. Daarnaast werd de algehele constructie van de schoen verfijnd en werd de voorvoet opnieuw bewerkt om hem te optimaliseren voor handbal.
De Gazelle en de voetbalcultuur
Dit constante sleutelen hield het model relevant tot in de jaren 80, zelfs toen er modernere silhouetten uitkwamen. Gedurende het decennium vervolgde de Gazelle zijn reis van trainingsschoen naar mode-item door te infiltreren in verschillende subculturen over de hele wereld. Hij was vooral succesvol in het Verenigd Koninkrijk, waar hij werd gedragen door gepassioneerde voetbalfans die bekend stonden als Casuals. Leden van deze beweging brachten kledingstukken mee terug die ze hadden gekocht terwijl ze hun teams in het buitenland steunden in Europese competities, waardoor adidas en andere buitenlandse merken zich verspreidden naar delen van Noord-Engeland en elders. Hoewel verschillende adidas modellen populaire keuzes waren, was de Gazelle voor veel Casuals de beste optie omdat hij, ook al was hij nog steeds betaalbaarder dan veel andere merksneakers uit die tijd, iets duurder was dan silhouetten als de Monaco en Madeira, wat hem dat premium gevoel gaf.
Een hiphopfavoriet
Terwijl de Gazelle de voetbalterrassen van het Verenigd Koninkrijk overnam, werd hij ook geadopteerd door een andere, heel andere subcultuur: hiphop. Het ontluikende muziekgenre had zich in de jaren 70 en begin jaren 80 over de Verenigde Staten verspreid en begon ook in het Verenigd Koninkrijk voet aan de grond te krijgen met groepen als Run-DMC, waarvan de leden bekend stonden om het dragen van de adidas Superstar. Omdat dit model en andere modellen die geassocieerd werden met de hiphopscene in de Verenigde Staten niet zo beschikbaar waren aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, kozen Britse fans vaak voor de meer toegankelijke Gazelle. Het merk kreeg nog meer aandacht in 1986 toen Run-DMC een nummer uitbracht met de titel My Adidas, waarin ze rapte over hun favoriete sneakers. Dit viel samen met een andere herlancering van de Gazelle met een reeks nieuwe kleurstellingen die gericht waren op de casual consument die op zoek was naar een modieuze sneaker voor dagelijks gebruik. Tegen die tijd was het silhouet echt een wereldwijd fenomeen en adidas begon nieuwe varianten uit te brengen, zoals de Gazelle Super, terwijl de schoen ook een andere naam kreeg (in Japan werd het de adidas 300) om op buitenlandse markten te passen.
De Verenigde Staten
Hierna, in het begin van de jaren '90, ontstond er een trend voor klassieke sneakers, waardoor velen weer terugkeerden naar de adidas Gazelle. Peter Moore en Rob Strasser, die in 1987 overgestapt waren van Nike, moedigden adidas aan om hiervan te profiteren door de historische silhouetten opnieuw uit te brengen en in 1991 kwam er een nieuwe versie van de Gazelle uit. Kort daarna begonnen invloedrijke skateboarders Eric Koston en Natas Kaupas de Gazelle te dragen tijdens wedstrijden in Europa, voordat ze terugkeerden naar de Verenigde Staten en hem daar populair maakten als skateschoen. Ondertussen investeerde Beastie Boys-ster Mike D, die bekend stond om het dragen van adidas-schoenen, in een startup in Los Angeles genaamd X-Large - een streetwearmerk en kledingwinkel die naast zijn eigen kleding ook old-school sneakers verkocht. Als gevolg van deze verschillende factoren bleef de Gazelle nieuwe fans vinden in de Verenigde Staten en was hij populair in het hele land.
Britpopsterren en supermodellen
Terug in Europa was de Gazelle een veel geziene verschijning in de Britpop muziekscene, die snel een cultureel fenomeen aan het worden was in het Verenigd Koninkrijk. De populaire Manchester band Oasis, wiens stijl een beetje voortkwam uit de voetbalterrascultuur van de jaren '80, leidde de beweging en kwam vaak met de Gazelle naar optredens. Halverwege de jaren 90 droegen andere Britpopbands als Blur en Suede de Gazelle en omdat ze de look wilden imiteren, deden hun fans hetzelfde. Elders was de Gazelle te zien aan de voeten van Jamiroquai's Jay Kay in de video van de Britse funkband voor Virtual Insanity, die in 1996 herhaaldelijk werd uitgezonden op MTV. Maar het waren waarschijnlijk de supermodellen uit die tijd die van de Gazelle zo'n gewaardeerde schoen maakten tijdens de Cool Britannia-periode. Een foto uit 1993 van Kate Moss die nonchalant poseert in een paar kastanjebruine Gazelles was bijzonder iconisch; zo iconisch zelfs dat adidas ervoor koos om deze foto opnieuw uit te vinden als onderdeel van een reclamecampagne in 2016 voor een nieuwe versie van de Gazelle. Een andere gedenkwaardige foto was die van het Deense model Helena Christensen, die in 1994 poseerde voor het damesmodetijdschrift Elle in niets anders dan een zwart paar, waardoor het inmiddels tientallen jaren oude silhouet een echt gewild mode-item werd toen het nieuwe millennium naderde.
Een beperkte samenwerking
In 2001 lanceerde adidas zijn zeer populaire Originals-lijn en de Gazelle kwam terug voor nog een decennium. Deze versie, bekend als de Gazelle Vintage, was gebaseerd op het model uit de jaren 1960 en diende als canvas voor een van de vroegste samenwerkingen toen het Japanse streetwearmerk Neighborhood twee limited release kleurstellingen ontwierp. Ze werden gelanceerd ter gelegenheid van de WK-finale van 2006 in Berlijn en werden versierd met details die het evenement herdachten, met een zwarte 'Home'-versie die alleen verkrijgbaar was in het thuisstadje van het merk, Tokio, en een witte 'Away'-versie die werd verkocht op adidas-locaties in zowel Japan als Berlijn.
Een schoen voor James Bond
Ondanks deze stijlvolle samenwerking waren de jaren 2000 en begin 2010 een relatief rustige periode voor de Gazelle, vooral in de Verenigde Staten. Desondanks bleef adidas de schoen promoten en bracht nieuwe versies uit, zoals de dikkere Gazelle 2 en zelfs een model dat was geoptimaliseerd voor skateboarders. Zijn culturele waarde werd in 2012 opnieuw bevestigd toen James Bond, gespeeld door acteur Daniel Craig, een elegante donkerblauwe kleur van de Gazelle 2 droeg tijdens de trainingsscènes van zijn derde Bond-film, Skyfall. De skate geloofsbrieven van de schoen kwamen ook tot uiting in een samenwerking in 2015 met Palace Skateboards uit Londen, het kledingmerk dat met adidas samenwerkte om twee skater-vriendelijke edities te creëren: de Palace Pro, die gebruik maakte van adidas Primeknit om hem nog comfortabeler en lichter te maken zonder afbreuk te doen aan de duurzaamheid, en de Palace Pro Trainer, die koos voor een meer traditionele suède constructie.
Een klassieker nieuw leven inblazen
Slechts een jaar later maakte de adidas Gazelle zijn grootste comeback tot nu toe. In die tijd kochten mensen de schoen nog steeds, maar het was de beslissing van het merk om het populaire model uit 1991 terug te brengen die zorgde voor zo'n krachtige heropleving. Deze specifieke versie had een grote culturele impact in de jaren 90 en het effect ervan op hedendaagse adidas schoenontwerpers zoals Jean Khalifé, die opgroeide in het noordoosten van Frankrijk waar de Gazelle een populaire sneaker was, betekende dat ze de Gazelle met respect en eerbied behandelden bij zijn terugkeer. Ten tijde van de heruitgave bestonden er geen originele ontwerpschetsen, dus moesten Khalifé en zijn team de Gazelle stuk voor stuk reconstrueren om een getrouwe replica te maken die ze graag aan het publiek wilden onthullen. Ze hebben extra zorg besteed aan het reproduceren van belangrijke elementen zoals de zool, de kenmerkende textuur van de foxing tape en de voorgevormde tong om er zeker van te zijn dat het origineel werd geëvenaard.
Samenwerkingen verzamelen
De herlancering in 2016 was een groot succes omdat de '91 versie de perfecte balans had tussen nostalgie, vintage flair en veelzijdige styling. Dit maakte hem populair bij oudere generaties die zich de schoen uit hun kindertijd konden herinneren en jongere generaties die een casual sneaker wilden met een tijdloze esthetiek. In de jaren die volgden werd de Gazelle een favoriet voor creatieve medewerkers, waaronder het Italiaanse streetwearmerk Slam Jam, Sneaker Politics, een sneakerboetiek in Los Angeles en het kledingmerk van Brendon Babenzien, NOAH, dat twee kleurstellingen produceerde met opvallende bovendelen met cheeta en camoprint. Daarnaast waren er meer onconventionele samenwerkingen, zoals die met Transport for London, waarvan het koninklijke paarse ontwerp de bouw van de Elizabeth Line van de Londense metro vierde, naast een collectie van adidas' langdurige vooruitstrevende partner Yohji Yamamoto, die verschillende verfijnde kleurstellingen maakte voor het innovatieve Y-3 partnerschap.
De Gucci Gazelle en de Satellite Stomper
Met zo'n diverse lijst van samenwerkingspartners werd de Gazelle aantrekkelijk voor een breed scala aan mensen van over de hele wereld. In 2022 werd de Gazelle een nog groter wereldwijd fenomeen met de meest luxueuze samenwerking tot nu toe. Het Britse GQ was begin 2022 al een voorbode van de samenwerking toen voetbalsuperster Mo Salah op de cover van de februari-editie van het modetijdschrift verscheen in een diepgroen paar Gazelles en een grote Gucci-jas. De associatie van deze twee merken was heel voorspelbaar, want later dat jaar zouden ze samen enkele van de meest gewilde Gazelle-ontwerpen ooit maken. De eerste Gazelle kwam uit in de zomer van 2022 en was gemaakt van verfijnde materialen met een uniek Gucci-logo dat ze een chique en exclusieve esthetiek gaf. In de daaropvolgende twee jaar leverde de Gucci samenwerking tientallen kleurstellingen in een verscheidenheid aan excentrieke stijlen en gedurfde tinten, die allemaal in Italië werden gemaakt om ervoor te zorgen dat ze van de hoogst mogelijke kwaliteit waren. De Gazelle x Gucci collectie, gedragen door Hollywood beroemdheden zoals Olivia Wilde en Brad Pitt, bracht het eeuwenoude silhouet naar een nieuw niveau van populariteit en beleefde zelfs zijn eigen virale social media moment met dank aan de bekende adidas liefhebber Harry Styles. Tijdens de Love On Tour-shows van de zanger in 2023 werd hij gefilmd terwijl hij op het podium in Australië uit een groen suède paar Gucci Gazelles dronk. Toen de video op social media-sites verscheen, werd hij meteen over de hele wereld gedeeld door zijn aanbiddende fans, wat een piek veroorzaakte in de verkoop van alle Gazelles. Styles' affiniteit met het silhouet is zo iconisch dat de Australische website van het merk een verwijzing heeft naar de bijnaam van zijn fans voor de Gazelle - Satellite Stompers - die afkomstig is van het stampende dansje dat hij doet tijdens het zingen van het nummer 'Satellite'. Zelfs nu nog brengt een zoekopdracht naar Satellite Stompers op de adidas website de Gazelle pagina tevoorschijn als het merk de band van de superster muzikant met de sneaker eert.
Een invloedrijk silhouet
De meeslepende combinatie van Harry Styles, Gucci en de adidas Gazelle vormde een hoogtepunt in een hele lijst van opmerkelijke momenten uit de lange geschiedenis van het merk. Sindsdien is het schoenenmerk de verscheidenheid aan Gazelle-kleurstellingen blijven vergroten en heeft het samengewerkt met nieuwe partners, waaronder sneakerfanaat en streetweakexpert Sean Wotherspoon, de Britse skateboarder en kunstenaar Blondey McCoy, Edison Chen's lifestylemerk CLOT uit Hong Kong en de Puerto Ricaanse rapper Bad Bunny, die twee stijlvolle ontwerpen maakte met aangepaste details en unieke brandingeffecten. Het silhouet is ook een veelgebruikte stylingkeuze geworden voor fashion influencers als Gigi Hadid, die in 2024 tijdens het shoppen opzien baarde toen ze de schoen verkoos boven de razend populaire adidas Samba, en actrices als Emma Watson en Jennifer Lawrence.
Een diversiteit aan ontwerpen en stijlen
Vandaag de dag is de adidas Gazelle te vinden in een enorm scala aan kleurstellingen voor bijna elke stijl, met een diversiteit aan modellen waaronder de ADV skateboardschoen, de Bold, met zijn platformzool met drie lagen, de Indoor, waarvan het ontwerp de Gazelle-trend van begin jaren 2020 teweegbracht en waarop de Gucci-samenwerking was gebaseerd, en de 85, die de versie uit midden jaren 80 nabootst. Ondertussen blijft het standaardmodel de '91, waarvan het ontwerp de tijdloze kwaliteiten van de adidas Originals-lijn belichaamt.
Een halve eeuw en aftellen
Na meer dan een halve eeuw is de adidas Gazelle nog steeds even relevant, wat getuigt van zijn vermogen om zich aan te passen aan de overvloed aan modetrends die in de loop van zijn geschiedenis zijn gekomen en gegaan. Maar meer dan dat, de Gazelle heeft deze trends beïnvloed door de stijlen te bepalen van voetbalsubculturen, muziekscènes en prominente fashionista's op sociale media. Met zo'n breed scala aan fans heeft dit erfgoedontwerp het toppunt van zijn kunnen bereikt en het lijkt er niet op dat het binnenkort zal verdwijnen.