SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Een sneaker met culturele impact, gebaseerd op constante heruitvinding.

adidas Samba
© adidas

Een innovatieve voetbalschoen

In 1949 legde schoenmaker Adolf Dassler de laatste hand aan een baanbrekende nieuwe voetbalschoen. Hij had de buitenzool ontworpen om tractie te bieden in ijzige omstandigheden - iets wat geen enkele andere schoen in die tijd kon - en begon het uit te testen in zijn geboorteland Duitsland. Het ontwerp werkte goed en werd in productie genomen. Het werd de adidas Samba. In de loop van de volgende zeven decennia werd deze inventieve schoen een cultureel fenomeen, gedragen door beroemdheden, sportsterren en zo'n beetje iedereen op deze planeet.

© adidas

Een vindingrijke ontwerper

Adolf Dassler was meer dan een eenvoudige schoenmaker; hij was een uitvinder. Voor hem was het ontwerpen van schoenen meer een hobby dan een baan en in de jaren 1920 en 1930 ontwikkelde hij zijn vaardigheden door te experimenteren met verschillende materialen en methoden voor het maken van functioneel schoeisel. Hij was vooral bedreven in het maken van atletische schoenen, zoals blijkt uit de schoenen die hij maakte voor Jesse Owens voorafgaand aan zijn meervoudige optredens op de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn. Met de handgemaakte spikes van Dassler aan zijn voeten won Owens vier gouden medailles en maakte hij naam voor zichzelf en de ontwerper van zijn schoenen.

Een merk vestigen

Iets meer dan tien jaar later, in 1949, richtte Dassler adidas op nadat hij zich had afgescheiden van het schoenenbedrijf dat hij sinds 1924 samen met zijn broer Rudolf had gerund. Adolf ging voor zichzelf beginnen en begon aan projecten te werken waarmee hij zijn ontwerpen kon onderscheiden van die van zijn broer, die ook zijn eigen schoenenbedrijf had opgericht. Eén daarvan was een voetbalschoen met een bovenwerk van zwart kangoeroeleer, een gomzool en het nieuwe logo van het merk, dat bestond uit drie schuine strepen met gekartelde randen. Hij was gemaakt voor één specifiek doel: grip op harde, met ijs bedekte velden. Een drietal zuignappen in de buitenzool zorgde ervoor dat de schoen beter dan welke andere schoen uit die tijd dan ook grip had op de gladde ondergrond. ASV Herzogenaurach - een lokaal voetbalteam dat verbonden was aan het merk adidas - toonde al snel aan dat het een effectief ontwerp was.

© adidas

Een naam vinden

In 1950 had Dassler de gripschoen geperfectioneerd, maar hij moest nog een naam vinden. Toen, na een wedstrijd waarin de gespecialiseerde buitenzool echt tot zijn recht kwam door de spelers te helpen grip en stabiliteit te behouden ondanks de ijzige omstandigheden, kwam hij op het idee om het de Samba te noemen. Dit deed niet alleen denken aan de dynamische bewegingen en vaardigheden die geassocieerd worden met de levendige Braziliaanse dansvorm, maar het paste ook bij de locatie van de Fifa World Cup van dat jaar; de eerste die in het land werd gehouden. Helaas betekende het warme weer dat voor het toernooi werd verwacht, met temperaturen van rond de 20°C en meer, dat zijn ontwerp van de buitenzool niet nodig zou zijn. Desondanks werd de schoen door zijn naam verbonden met de wereldwijde competitie en werd hij in de jaren daarna populair onder voetballers, met name in het Verenigd Koninkrijk en Europa.

© adidas

Kennis vergaren

De adidas Samba hielp het bedrijf in de beginjaren te profileren, maar het was Adolf Dasslers tijd bij het West-Duitse nationale voetbalteam die de meeste aandacht op het merk vestigde. Nadat hij in contact was gekomen met coach Sepp Herberger, reisde hij met het team mee tijdens wedstrijden en leerde hij de behoeften van de spelers kennen, zodat hij ze kon voorzien van het beste schoeisel voor de sport. Hij bekeek wedstrijden samen met Herberger en spelers kwamen naar hem toe aan de zijlijn als ze problemen hadden met hun schoenen, zodat hij ze ter plekke kon aanpassen. Gedurende deze tijd deed Dassler onschatbare kennis op die leidde tot een vernieuwd voetbalmodel met schroefnoppen die konden worden verwisseld om aan de omstandigheden van elke wedstrijd te voldoen.

© adidas

Het wonder van Bern

In 1954 hielp Dassler's ontwerp het West-Duitse team aan een beroemde Wereldbekeroverwinning die bekend staat als Het Wonder van Bern. Het West-Duitse team was niet speelgerechtigd voor het toernooi van 1950 en wilde wanhopig een goede indruk maken tijdens het volgende toernooi, dat in het buurland Zwitserland werd gehouden. Nadat ze door de groepsfase waren gekomen, versloegen ze Joegoslavië in de kwartfinale en versloegen ze Oostenrijk met 6-1 in de halve finale voor een finale met toernooifavoriet Hongarije. Het formidabele Hongaarse team, dat bekend stond als Het Gouden Team, was ongeslagen in 32 wedstrijden en had de West-Duitse ploeg gemakkelijk met 8-3 verslagen tijdens de eerste ronde van de competitie, zij het tegen een team van reserves. Op de dag van de finale begon het te regenen, waardoor het veld nat en modderig werd. Niet alleen waren dit de perfecte omstandigheden voor de speelstijl van aanvoerder Fritz Walter, ze waren ook ideaal voor Dassler's verwisselbare noppen, die het Duitse team een aanzienlijk voordeel gaven doordat ze zich konden aanpassen aan de moeilijke omstandigheden. Ondanks het feit dat West-Duitsland uit amateurs bestond en geen enkele hoop had om te winnen, kwam het als winnaar uit de strijd. Het versloeg de Hongaren met 3-2 en zorgde zo voor een van de grootste verstoringen in de geschiedenis van het WK en won de eerste Jules Rimet Trofee van het land.

Functionele updates

Het bedrijf van Adolf Dassler kreeg in de jaren die volgden serieuze aandacht en steeds meer profvoetballers begonnen zijn schoenen te dragen. Dit hielp de Samba populair te blijven in de daaropvolgende decennia, omdat Dassler bleef terugkomen op het model, dat hij steeds opnieuw ontwierp, waarbij hij telkens de prestaties verfijnt en de schoen een opmerkelijke reis laat maken. In het begin van de jaren 60 kreeg de schoen een lager profiel en werden de strepen van het zijlogo breder, waardoor het handelsmerk van het bedrijf prominenter aanwezig was. De laag uitgesneden kraag werd in 1972 opnieuw bewerkt en kreeg toen een meer uitgesproken kromming die meebewoog met de vorm van de enkel. Ook de langwerpige tong, die werd ingekort om hem compacter te maken, de ondervoetvulling, die meer ondersteuning gaf over de hele lengte van de voet, en de buitenzool, waarvan de verdeling in drie verschillende zones de drager multidirectionele grip gaf, waardoor hij meer wendbaarheid had tijdens het spelen. Het was in feite de vlakkere buitenzool en de lichtere constructie van deze versie die de Samba perfect maakte voor een nieuwe sport die bekend stond als futsal en die in die tijd het Europese vasteland veroverde.

© adidas

De ideale futsalschoen

Futsal ontstond in 1930 in Uruguay, waar het werd ontwikkeld door een leraar genaamd Juan Carlos Ceriani. Hij wilde voetbal toegankelijker maken, vooral voor leden van zijn plaatselijke YMCA, dus bedacht hij een indoorversie die grotendeels gebaseerd was op de regels van het traditionele spel, maar waarin ook de regels van basketbal, waterpolo en handbal waren verwerkt voor kortere wedstrijden en five-a-side teams. Hoewel het oorspronkelijk was ontworpen om op een basketbalveld te worden gespeeld, bleken veel andere indoorruimtes geschikt voor de sport, waardoor het gemakkelijker te organiseren was omdat wedstrijden op meer verschillende locaties konden worden gehouden, ongeacht de weersomstandigheden. De sport groeide snel in populariteit in de voetbalminnende landen van Zuid-Amerika en vond uiteindelijk zijn weg naar West-Europa via immigranten die zich in de jaren 1970 in Spanje en Portugal vestigden. Toen futsal zich ook in andere Europese landen vestigde, raakte de geschiedenis ervan verweven met die van de adidas Samba. De gripvaste buitenzool en het lichtgewicht, reactieve gevoel maakten hem ideaal voor de snelle aard van het spel. De low-profile leren neus, nu met de kenmerkende T-vormige overlay, gaf de drager ook de mogelijkheid om een hoog niveau van balcontrole te bereiken, waardoor ze door krappe ruimtes konden dribbelen en manoeuvreren en de technische vaardigheden van de individuele speler beloond werden. In die tijd was er geen andere schoen die futsal spelers ondersteunde op verschillende indoor ondergronden, dus het was de eerste keuze voor velen tot de jaren 1990, toen andere merken schoeisel specifiek voor de sport begonnen te produceren.

© adidas

Een lifestyle sneaker worden

Rond dezelfde tijd dat de Samba naam maakte op de Europese futsalvelden, begon de opmerkelijke overgang van functionele voetbalschoen naar modieuze lifestyle schoen. Deze langzame verandering werd geïnitieerd door de zogenaamde "Casuals", die eind jaren 70 en in de jaren 80 regelmatig te zien waren op de terrassen van Engelse voetbalclubs. Voordat ze wedstrijden bijwoonden, trokken de leden van deze subcultuur opvallende "clobber" aan - merkkleding van Europese merken zoals adidas, Lacoste en Fila die ze hadden gekocht toen ze hun teams volgden tijdens campagnes in de Europa Cup en de UEFA Cup. Het idee was om er beter uit te zien dan rivaliserende supportersgroepen door unieke kledingstukken te kiezen, en adidas schoenen waren een populaire keuze. Toen de stijl zich verspreidde in de bredere samenleving, was de Samba te zien in de straten van steden als Liverpool en Londen, waar enkele van de meest succesvolle Europese teams van die tijd speelden.

© adidas

Een favoriet voor Britpop

Hoewel de casual subcultuur deels verantwoordelijk was voor de opkomst van adidas in het Verenigd Koninkrijk in de jaren 80, was het een muzikale invloed die het merk relevant hield in het daaropvolgende decennium, toen Britpop het land overspoelde. Deze heldere, aanstekelijke vorm van muziek, een typisch Britse culturele beweging, domineerde het land in het midden van de jaren '90, met de rivaliserende bands Oasis en Blur voorop. Omdat ze uit dezelfde arbeidersklasse komen als de Casuals, werden de rebelse broers Gallagher vaak op het podium gezien met adidas schoenen zoals de Samba. Het model werd al snel geassocieerd met Britpop, waardoor het een favoriet werd onder fans van het genre.

© adidas

Hiphop en de skate-gemeenschap

Ondertussen was de Samba in de Verenigde Staten ook populair geworden door een ander soort muziek: hiphop. Halverwege de jaren 80 werd Run-DMC gezien als een van de beste acts van het land en ze kwamen vaak naar optredens met adidas sportschoenen aan hun voeten. Hoewel hun favoriet de Superstar was, bracht het nummer My Adidas uit 1986 het merk onder de aandacht van een wereldwijd publiek, vooral omdat het leidde tot een belangrijke endorsement deal tussen de twee. Door deze samenwerking vond de Samba uiteindelijk zijn weg naar de skateboardwereld toen de hiphopcultuur in de jaren 80 en 90 verweven raakte met de rebelse sport. Net als voetballers hebben skaters uitstekende tractie en een reactief voetgevoel nodig om het board goed te kunnen controleren, waardoor de Samba een uitstekende skateschoen is. Ze wilden ook een bepaalde stijl die bij de skate-lifestyle paste en de steun van Run-DMC gaf ze die. Hoewel er pas in 2017 een skateversie van de Samba werd uitgebracht, toen de Samba ADV uitkwam, creëerde adidas in 2006 een model dat bekend staat als de Busenitz en dat speciaal gericht was op skaters. Het model is vernoemd naar de Amerikaanse boarder Dennis Busenitz, die eind jaren 90 en daarna een prominente rol speelde in de sport. Busenitz ging in tegen de trend van gevulkaniseerde skateschoenen uit die tijd en was gebaseerd op de Samba, die een duurzamere cupsole had die ondersteuning bood voor degenen die wilden skaten en trucs wilden uitvoeren met een zwaardere impact, zoals het ollie-en van grote trappen of het slijpen van rails naast grote drops.

© adidas

Terugkeer naar de mainstream

In de jaren 2000 had de adidas Samba al een epische reis gemaakt door talloze culturen en sporten. Hij kwam zelfs op het witte doek toen Ewan McGregor een bordeauxrode Samba Super droeg in de film Trainspotting uit 1996, maar daar hield het verhaal niet op. Na een paar rustige jaren keerde het silhouet in de jaren 2010 terug toen adidas het terugbracht naar zijn voetballende roots met het Samba Super Battle Pack, dat in 2014 werd uitgebracht om te vieren dat het WK voor het eerst sinds 1950 weer in Brazilië was. In hetzelfde jaar eerde het merk het silhouet door het te gebruiken als basis voor de allereerste gebreide voetbalschoen: de Samba Primeknit. Beroemdheden zoals Kate Moss begonnen de schoen al snel weer als modeartikel te dragen en het werd een populair lid van de adidas Originals collectie, die de historische silhouetten van het merk eert. Zelfs na al die jaren maakte de minimalistische esthetiek van de Samba er nog steeds een veelzijdige schoen van die bij een groot aantal stijlen past, terwijl de diepe geschiedenis van de schoen mensen met interesse in de sneakercultuur fascineerde. Het kleurenpalet breidde zich uit en nog meer beroemdheden werden erin afgebeeld, waaronder A$AP Rocky, Frank Ocean en Jonah Hill. Ondertussen werkte adidas samen met sport-, streetwear- en lifestylemerken als Oyster Holdings en Fiorucci om inventieve nieuwe versies van de klassieke schoen te creëren.

© adidas

Een invloedrijke samenwerking

Het waren samenwerkingen zoals deze die ervoor zorgden dat de adidas Samba aan het begin van de jaren 2020 voet aan de grond kreeg in de modewereld, en al snel was de schoen uitgegroeid tot een echt wereldwijd fenomeen. De katalysator voor de razendsnelle opkomst was een collectie die was gemaakt met de Engelse modeontwerpster Grace Wales Bonner en haar luxe merk met eigen naam. Bonners stijlvolle adidas sneakers waren geïnspireerd op haar Brits-Jamaicaanse erfgoed en combineerden met succes de retro-sportieve esthetiek van de Samba met elementen van high fashion via een combinatie van ingewikkelde stiksels en klassieke kenmerken, zoals de vouwtong, die al op eerdere versies van de schoen zat. De verbluffende samenwerking met Wales Bonner duurt nu al een paar jaar en elke nieuwe kleur lijkt gewilder te zijn dan de voorgaande, wat ervoor zorgt dat de Samba een populaire modekeuze blijft onder jongere generaties.

© adidas

Een breed scala aan ontwerpen

Na de eerste Wales Bonner Samba's wilde iedereen, van skater Jason Dill tot platenproducer Pharrell Williams, de Canadese ontwerpstudio JJJJound, de luxueuze vintage kledingproducent Sporty & Rich en zelfs de voetbalclub Ajax het silhouet dragen. De laatste werkte samen met de familie van Bob Marley om een eerbetoon te brengen aan de reggaelegende. Tegelijkertijd diversifieerde adidas het Samba-assortiment nog verder met een selectie alternatieve modellen. Naast de Samba OG, die de favoriete casual look behield, en het skating ADV-model, was er de Velosamba, die geoptimaliseerd was voor fietsen, en de Classic, die door zijn lange, omgeslagen tong, lichtgewicht constructie en EVA-geïnjecteerde zolen beter geschikt was voor futsal. De volumineuzere, meer straatklare Samba Super bleef deel uitmaken van de collectie en werd vergezeld door de Samba RM, waarvan de zool adidas BOOST technologie bevatte om hem zachter en responsiever te maken, en exclusives voor dames zoals de Sambarose, die met een plateauzool werd geleverd.

© adidas

Moderne trends

Plotseling was de Samba de lifestyle sneaker van het moment. Mode-iconen als Bella Hadid, Kendall Jenner en Kaia Gerber maakten de schoen onderdeel van de groeiende trend van de 'clean girl esthetiek'. Ze werden gefotografeerd terwijl ze de schoen in het openbaar droegen en verschenen ermee op hun social media accounts. Hierdoor werd de Samba een must-have voor hun volgers en veel andere jonge mensen, terwijl de sportieve erfenis de schoen nog meer tractie gaf op sociale media, waar het een essentieel onderdeel was van de blokecore-stijl. Blokecore ontstond in de aanloop naar het WK 2022 en was in zekere zin een terugblik op de casual subcultuur en de voetbalgeschiedenis van adidas, omdat de Samba werd gecombineerd met oude replica voetbalshirts en Levi's. Maar in tegenstelling tot de eerdere voetbalbewegingen was dit een wereldwijde beweging, waardoor de Samba alomtegenwoordig was in steden over de hele wereld. Met het model dat sociale mediaplatforms vanuit alle hoeken infiltreerde, was 2023 het grootste jaar tot nu toe, vooral nadat Wales Bonner in november een nieuwe ponyskin-editie aankondigde, wat de significante impact aantoonde die de samenwerking heeft gehad op de bloei van de Samba.

© adidas

Aanhoudend succes

De ongelofelijke opkomst van de adidas Samba vertoonde geen tekenen van vertraging in 2024, zelfs niet nadat de premier van het Verenigd Koninkrijk, Rishi Sunak, dreigde de geloofwaardigheid van het merk te schaden door het te dragen tijdens een inmiddels berucht interview. De sneaker bleef overal op sociale mediasites verschijnen en influencers en modemerken schreven hele artikelen over hoe je het iconische silhouet kunt stylen. Adidas eerde de grote verscheidenheid aan Samba-varianten door de Samba Millenium uit 2009 terug te brengen na een samenwerking met het hoogwaardige Amerikaanse kledingbedrijf Adsum aan het einde van 2023, terwijl het ook zijn skatepartnerschappen uitbreidde door samen te werken met de opkomende skateboarder Kader Sylla. Het merk vergrootte vervolgens zijn fashion appeal weer toen het een samenwerking aanging met multibrand retailer Dover Street Market en zijn voetbalconnecties aanboorde door een serie kleurstellingen te creëren met merkambassadeur Lionel Messi.

© adidas

Een meester in verandering

Ondanks zijn leeftijd heeft de adidas Samba zijn succes behouden gedurende meer dan 70 jaar geschiedenis, en arriveert in het moderne tijdperk als een van de populairste sneakers van de jaren 2020. Zijn ongelooflijke verhaal heeft hem meegenomen van de ijzige velden van de Europese winter naar de futsalvelden van de jaren 70 en de voetbalterrassen van de jaren 80, via de skate- en Britpopscènes van de jaren 90, helemaal naar de celebritycultuur van de jaren 2010 en de steeds veranderende modetrends van de jaren 2020. De strakke esthetiek, veelzijdige styling en vintage sportieve aantrekkingskracht van de Samba blijven nieuwe fans aantrekken, maar het is het opmerkelijke vermogen van het silhouet om met zijn tijd mee te gaan dat zijn sterkste eigenschap is en dat zijn succes zal verzekeren, ongeacht welke richting het modelandschap opgaat.

Read more

SPORTSHOWROOM maakt gebruik van cookies. Over ons cookiebeleid.

Doorgaan

Kies je land

Europa

Amerika

Aziatisch-Pacifisch

Afrika

Midden-Oosten