Nike Cortez
146 artikelenDe schoen waarmee het allemaal begon.
- Nike
- Cortez Textile
- "Safety Orange & Life Lime"
- €89,99
- Nike
- Cortez 23 Premium
- "Black & Sail"
- €109,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Yellow Ochre & Gorge Green"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Infinite Gold & Game Royal"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Black & White"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Phantom & Black"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Watermelon"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "Light Armory Blue"
- €93,49
- Nike
- Cortez Vintage
- "Black & Coconut Milk"
- €99,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Glacier Blue"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Light Pumice & Metallic Silver"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- €80,49
- Nike
- Cortez
- "Black & White"
- €90,49
- Nike
- Cortez Leather
- "Olympic"
- €99,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Medium Soft Pink"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile ‘Satin Pack’
- "Medium Soft Pink"
- €99,99
- Nike
- Cortez Textile ‘Satin Pack’
- "Triple Black"
- €99,99
- Nike
- Cortez
- "Pale Ivory & Deep Royal Blue"
- €89,99
- Nike
- Cortez Premium
- "Triple Black"
- €99,49
- Nike
- Cortez Vintage Suede
- "Vintage Green & Muslin"
- €99,99
- Nike
- Cortez Vintage
- "Chlorophyll"
- €85,49
- Nike
- Cortez Vintage Suede
- "Summit White & Muslin"
- €99,99
- Nike
- Cortez Vintage
- "Muslin & Viotech"
- €60,49
- Nike
- Cortez 23 Premium
- "Triple White"
- €109,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Vivid Sulfur"
- €72,49
- Nike
- Cortez Textile
- "Beyond Pink & Blue Void"
- €89,99
- Nike
- Cortez
- "Picante Red"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Team Red"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Court Purple"
- €89,99
- Nike
- Cortez Textile
- "Royal Pulse & Fir"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Midnight Navy"
- €89,99
- Nike
- Cortez TXT
- "Fir"
- €88,49
- Nike
- Cortez Textile
- "Baroque Brown"
- €90
- Nike
- Cortez
- "White & Light Armory Blue"
- €90
- Nike
- Cortez
- "Sesame"
- €97
- Nike
- Cortez Leather
- "Forrest Gump"
- €99,99
- Nike
- Cortez
- "Sail & Cacao Wow"
- €99,95
- Nike
- Cortez
- "University Blue"
- €60,49
- Nike
- Cortez
- "Black & White"
- €90,49
- Nike
- Cortez
- "White & Black"
- €99,99
- Nike
- Cortez EasyOn
- "White & Laser Fuchsia"
- €59,99
- Nike
- Cortez
- "Lakers"
- €74,99
- Nike
- Cortez
- "White & Laser Fuchsia"
- €74,99
- Nike
- Cortez
- "Light Soft Pink"
- Nike
- Cortez
- "Dusty Cactus & Lightning"
- Nike
- Cortez '23
- "Light Orewood Brown & Earth"
- Nike
- Zoom Cortez x sacai
- "White & University Red"
- Nike
- Zoom Cortez x sacai
- "Iron Grey"
Cortez
In 1964 richtten Bill Bowerman en Phil Knight het schoenendistributiebedrijf Blue Ribbon Sports op. Terwijl Knight meer zakelijk was ingesteld als coach, was Bowerman een ontluikende schoenontwerper die vaak hardloopschoenen aanpaste voor de atleten die hij trainde. Eind jaren 60 ontwierp hij een nieuw model voor hun Japanse partnermerk Onitsuka Tiger.
De hardloopschoen, die bekend stond als de TG-24 maar al snel werd omgedoopt tot de Cortez, was gebaseerd op Bowermans schoeisel-experimenten en zijn kennis van Onitsuka's andere modellen. Hij ontwierp de schoen met geweldige demping om hardlopers te ondersteunen en hij werd al snel populair vanwege zijn prestaties. Beide bedrijven profiteerden van het succes, maar in het begin van de jaren 70 besloten Bowerman en Knight om Blue Ribbon Sports een nieuwe naam te geven en hun eigen schoenen te gaan produceren onder de vlag van Nike.
Het paar besloot om Bowerman's populaire Cortez ontwerp te gebruiken als eerste release - een zet die Onitsuka tegenwerkte. Na een drie jaar durende juridische strijd kreeg Nike uiteindelijk gedeelde toegang tot de schoen, maar alleen toegang tot de naam, en de Nike Cortez werd officieel het debuut silhouet van het merk.
Bowerman gebruikte zijn schoeisel expertise om de duurzaamheid en het comfort van de Cortez te verbeteren en zijn sportieve connecties om de steun van de charismatische afstandloper Steve Prefontaine aan te trekken. Ondertussen lanceerde Knight een effectieve marketingcampagne die de schoen populairder maakte. Hij was ook verantwoordelijk voor de nu iconische Nike swoosh na het gebruik van de grafische ontwerpvaardigheden van Carolyn Davidson. Het werd een krachtig symbool voor de Nike Cortez, gaf het een unieke stijl en onderscheidde het tegelijkertijd van de concurrentie.
In de jaren '70 en '80 oversteeg de Cortez de sport door gedenkwaardige televisiemomenten en optredens op podia, wat meer mensen aanmoedigde om het te kiezen als een stijlvolle lifestyle sneaker. Al snel verspreidde de schoen zich over de Verenigde Staten aan de voeten van iedereen, van East Coast b-boys tot West Coast bendeleden.
Het succes hield aan in de jaren 90, toen het werd gedragen door Whitney Houston tijdens haar optreden op Super Bowl XXV en Tom Hanks in de Oscarwinnende film Forrest Gump. Aan het begin van de jaren 2000 werd de bescheiden Cortez, ondanks het feit dat hij omringd werd door veel modernere silhouetten, vaak gekozen als sjabloon. Er ontstonden belangrijke samenwerkingsverbanden met onder andere tatoeëerder Mister Cartoon, streetwearmerk Undefeated en rapper Kendrick Lamar, en de schoen maakte meer opvallende verschijningen in de populaire cultuur, waaronder in de film The Wolf of Wall Street uit 2013.
Toen de Nike Cortez in 2022 50 jaar bestond, was het een wereldwijd mode-icoon geworden en werd het beschouwd als een klassieke schoen in zowel mainstream als alternatieve culturen. Ondanks zijn leeftijd blijft het een van Nike's vlaggenschip lifestyle silhouetten, omdat het tijdloze ontwerp de sneakerwereld tot op de dag van vandaag beïnvloedt.