SPORTSHOWROOM

ASICS

GT-2160

Een stijlvolle mesh-lunner uit de ASICS-archieven.

ASICS GT-2160
© ASICS

De GT-2000 serie

De ASICS GT-2000 serie gaat terug tot de jaren 90, toen deze werd geïntroduceerd als alternatief voor de Gel-Kayano. Net als de schoenen in die premium lijn, waren de GT-2000 modellen stabiele hardlooptrainers gebouwd voor comfort en ondersteuning. Aan het begin van de jaren 2010 had de serie zich gevestigd als een populaire optie voor zowel sportieve als alledaagse activiteiten, terwijl het stilistisch paste in de klassieke mesh-runner esthetiek die al sinds de millenniumwisseling bestond. Het decennium begon met de gerespecteerde GT-2150 en in het voorjaar van 2011 kwam de GT-2160 uit, maar nog geen jaar later was deze hoogwaardige hardloopschoen al vervangen door zijn opvolger, de GT-2170. Maar hoewel de oorspronkelijke release van korte duur was, werd de GT-2160 niet vergeten; het was slechts wachten op zijn meesterlijke terugkeer.

© ASICS

Vroege aanbevelingen

De oorspronkelijke ASICS GT-2160 was een goed gemaakte hardloopschoen en het lichtste lid van de GT-2000 serie op dat moment, met een lager gewicht dan zelfs zijn veelgeprezen Gel-Kayano tegenhanger. Het algehele ontwerp was het meest geschikt voor milde en matige overpronatoren, vooral mensen met smallere of ondiepere voeten. De schoen was in dit opzicht zelfs zo goed dat sommige podologen de schoen aan hun patiënten aanraadden, zowel voor eenvoudige elementen zoals de zeven paar oogjes, waarmee de drager een uitstekende lockdown kon bereiken, als voor de meer geavanceerde functies.

© ASICS

Een hightech zool

De meeste hightech onderdelen van de GT-2160 zitten in de zool, waarvan het DuoMax systeem twee verschillende soorten EVA-schuim combineert. Een zacht, samendrukbaar EVA-schuim werd gebruikt in de voorvoet en de hiel, waar het werd vergezeld door pluchen Gel-inzetstukken voor schokdemping, demping en comfort. Ondertussen zorgde een steviger, niet-comprimeerbaar schuim door de middenvoet voor meer stabiliteit door te voorkomen dat de voetboog naar binnen klapt, waardoor overpronatie wordt verminderd. Dit effect werd versterkt door het Space Trusstic System van het merk - een TPU schacht die over de voetboog loopt om torsiestijfheid te leveren en onnatuurlijke verdraaiing tijdens beweging te voorkomen. Dit onderdeel is zichtbaar langs de zijkanten van de middenzool, maar reikt bij de damesversie verder omhoog om de vorm van de vrouwelijke voet beter te ondersteunen.

© ASICS

De geleidingslijn

Veel van deze elementen waren al aanwezig op de GT-2150, maar de GT-2160 had een nieuw kenmerk, de Guidance Line, waardoor hij beter presteerde dan zijn zeer gewaardeerde voorganger. Het bestaat uit een diepe groef die verticaal door het midden van de voorvoet loopt en naar de mediale teen buigt. De groef weerspiegelt de natuurlijke vorm van de voet om symbiotische bewegingen en een correcte flexie van de voorvoet te stimuleren. Dit ogenschijnlijk eenvoudige onderdeel had verschillende positieve effecten, zoals een betere pasvorm, meer comfort en minder druk op de gewrichten.

© ASICS

Andere ondersteunende kenmerken

Nog meer flex-groeven liepen zijdelings uit over de zool om nog meer bewegingsvrijheid te creëren en de hele structuur werd ondersteund door een massief rubberen buitenzool met een ontkoppelde hiel voor krachtige schokabsorptie en een complex profiel voor uitstekende tractie. Aan de binnenkant van de schoen had de ComfortDry inlegzool antimicrobiële eigenschappen voor extra hygiëne en het zachte memory foam rond de hiel zorgde voor comfort van topniveau, wat de uitstekende prestatiekenmerken van de schoen compleet maakte.

© ASICS

Een dynamische buitenkant

Het bovenwerk van de schoen had een basislaag van lichtgewicht, ademend mesh en duurzame synthetische overlays. Esthetisch was het glad en vloeiend, met gewelfde overlays die eroverheen liepen en slanke ASICS-strepen die een vleugje elegantie aan de flanken gaven. Boogvormige panelen zorgden voor duurzaamheid en stijl bij de teen en hiel, waar de Gel-tekst de kenmerkende demping van het merk aankondigde. Dit werd herhaald door een halvemaanvormig paneel op de tong met een ASICS-logo in het midden, terwijl de naam van het model trots werd weergegeven op de laterale hiel overlay, die zelf een intrigerend effect creëerde, aflopend naar beneden voordat het visueel overging in de middenzool via een meanderende lijn die weer omhoog boog om aan te sluiten op de voorvoet overlay. Hier keerde de lijn terug op zichzelf en vormde een dynamische pijlvorm bij de teen. Meer golvende groeven op de tussenzool weerspiegelden dit effect en twee bolvormige pods van zichtbare Gel in de hiel presenteerden een boeiende esthetiek naast de vinvormige schacht door de middenvoet. Samen gaven deze elementen de GT-2160 een sportieve en toch technische look die uiteindelijk zou bijdragen aan zijn schitterende comeback.

© ASICS

De terugkeer van de mesh-runner

Bij zijn oorspronkelijke release in 2011 werd de GT-2160 goed ontvangen, maar na de introductie van zijn opvolger viel hij al snel uit de toon. Spoel een decennium vooruit en ASICS beleefde een enorme hausse aan succes, gedreven door de groeiende trend voor mesh-runners uit het Y2K-tijdperk. Na de terugkeer van de Gel-Kayano 5 in 2018 herlanceerde het merk verschillende andere modellen uit de Kayano-lijn, waaronder de populaire Gel-Kayano 14, wat de terugkeer van meer historische silhouetten uit de late jaren '90 en vroege jaren '10 versnelde. ASICS bracht niet alleen ontwerpen terug zoals de Gel-1130 uit 2008, maar creëerde ook nieuwe schoenen die pasten bij de heersende trend, met name de stijlvolle Gel-NYC. Veel van deze schoenen werden erg gewild, dus dook het merk in zijn archieven om andere modellen te vinden die konden worden gebruikt om fans van de retro-look een breder scala aan opties te bieden. Dit leidde tot de revival van de GT-2160, met zijn lichtgewicht, comfortabele design en overtuigende throwback esthetiek de perfecte aanvulling op de Kayano, de NYC en de 1130.

© ASICS

Een Sportstyle opknapbeurt

De vernieuwde GT-2160, die werd uitgebracht als onderdeel van de ASICS Sportstyle-lijn, leek veel op de schoen die hem inspireerde. Hij had dezelfde sportieve look, met kleine aanpassingen aan de technologie, waaronder een ander type buitenzoolrubber dat meer geschikt was voor streetwear en een bijgewerkt Trusstic-systeem dat geoptimaliseerd was voor wandelen in plaats van hardlopen. De eerste kleurstellingen waren geïnspireerd op originele ontwerpen van de release in 2011 en de algehele esthetiek was meer gericht op mode dan andere meer technische Sportstyle-modellen.

© ASICS

Een opzwepende lancering

Dit alles maakte van de GT-2160 een uitstekende lifestyle sneaker, maar ASICS moest dit nog bewijzen aan de bredere sneakergemeenschap. Dus onthulde het merk de schoen op de Paris Fashion Week in 2023 tijdens een pop-up evenement rond het thema 'Niets voelt beter dan bewegen met ASICS'. In de hoop direct in contact te komen met sneakerfans, organiseerden ze een opwindend lanceringsevenement om het evenement van een week mee te beginnen en bereidden ze een opwindende merkbelevingszone voor waar mensen meer te weten konden komen over de cultuur en waarden van het merk. Daarnaast was er een boetiek waar zowel algemene versies van de GT-2160 als een aantal spannende samenwerkingen werden getoond.

© ASICS

Zorgvuldig gekozen samenwerkingspartners

In het begin van de jaren 2020 stond ASICS bekend om de samenwerking met een grote groep creatieve entiteiten, van lokale Japanse boetieks tot wereldwijde modelabels. Voor de herlancering van de GT-2160 wendde het merk zich tot oude en nieuwe samenwerkingspartners en vroeg hen ontwerpen te maken voor de pop-up show. Er werden er drie uitgekozen om hun eigen unieke visie op de schoen te geven: De Deense ontwerpster Cecilie Bahnsen's gelijknamige label, Montreal skateshop Dime en het ambachtelijke merk AIREI uit Los Angeles.

© ASICS

Cecilie Bahnsen en Dime

Bahnsen richtte zich op comfort en vrouwelijke styling en herwerkte de GT-2160 volledig tot iets wat lijkt op balletschoeisel of een zogenaamde 'Mary Jane' schoen. De schoen werd vastgemaakt met een klittenband in plaats van traditionele veters en voelde casual aan, met elegante bloemmotieven op het bovenwerk. Beelden van het ontwerp werden getoond in Cecilie Bahnsen's deel van de tentoonstellingsruimte. Modellen uit heel Tokio droegen zowel formele kleding als ontspannen, alledaagse kleding met haar GT-2160 in een stijlvolle demonstratie van de veelzijdigheid. Ondertussen beschreven de mede-eigenaars van Dime, Vincent Tsang en Phil Lavoie, hun 'Arctic Wolf' kleurstelling als een moderne versie van de 2160 met behoud van de retro vibes van het origineel. Ze mikten op een brede aantrekkingskracht en gebruikten stijlvolle neutrale tinten naast opvallende kleurverlopen voor extra intrige, terwijl hun deel van de tentoonstelling een eerbetoon was aan de skatecultuur.

© ASICS

Een unieke collaboratieve sneaker

Misschien wel de meest opvallende GT-2160 op het evenement was die van AIREI. De oprichter van het merk, Drew Curry, maakt met de hand unieke mode-items met gedeconstrueerde, onconventionele designelementen en voor zijn samenwerking met ASICS bedekte hij de bovenkant van de schoen met een experimentele gipsen coating. De schoen kreeg de bijnaam 'Crafts by Mind' en bevatte saffraankleurige accenten als knipoog naar Curry's jeugdjaren in India en Zuidoost-Azië, waar de specerij vuur en zuiverheid zou symboliseren. Hij wilde zijn versie doordrenken met dezelfde begrippen en tegelijkertijd een bepaald niveau van perfectie behouden door de gipsen bekleding. Er werden slechts vijftig paar gemaakt, waarbij Curry's unieke handgemaakte elementen van elk een uniek modeartikel maakten. Een deel van het geld ging naar een liefdadigheidsinstelling die kansarme kinderen ondersteunt door middel van sport.

© ASICS

Een groeiende lijst van samenwerkingen

Met zulke prachtige ontwerpen op de show gaf het ASICS Sportstyle pop-up evenement de GT-2160 een uitstekende lancering, en samenwerkingen werden een bijzonder sterk punt van het silhouet in de maanden en jaren die volgden. Tegen het einde van 2023 was de lijst met creatieve partners van de schoen aanzienlijk uitgebreid met verschillende modelabels van over de hele wereld. Dicht bij huis begon ASICS een samenwerking met de Japanse fabrikant van luxe handdoeken Fujitaka, die een schoen maakte van verschillende pluche handdoekachtige stoffen. In China benaderden ze COSTS uit Shenzhen, die een kleur produceerde met de naam 'Shao Ji', naar de Chinese gevlochten bamboemand die traditioneel wordt gebruikt voor taken als het wassen van rijst. In navolging van deze thema's versierde COSTS de binnenzolen met afbeeldingen van de mand in zijn verschillende stijlen, terwijl het gaas op het bovenwerk was ontworpen om op een bamboevlechtwerk te lijken.

© ASICS

De wereld rond

Ondertussen keerde de Australische streetwearboetiek Above The Clouds terug voor een derde samenwerking met ASICS. Zij ontwikkelden de kleur 'Shamrock Green', met een gedeeltelijk doorschijnend bovenwerk van experimentele maar praktische materialen zoals Nexkin en een kleurenschema dat is geïnspireerd op de natuurlijke en door de mens gecreëerde omgevingen van Japan. In de Verenigde Staten heeft ASICS in samenwerking met het populaire lifestylemerk Kith van Ronnie Fieg een paar neutrale kleuren met contrasterende accenten uitgebracht: de 'Scarab' met groene accenten en de 'Solar Power' met gele uitbarstingen. Het kledinglabel Gallery Dept. uit Los Angeles van Josué Thomas ontwierp vervolgens de 'ComplexCon', met veelkleurige verf die op rebelse wijze over de buitenkant is gespat, en het New Yorkse streetwearmerk Hidden NY werkte samen met gespecialiseerde ontwerper JW Customs om de opvallende 'Crystal Pine' te maken.

© ASICS

Europese connecties

In Europa leverde Cecilie Bahnsen nog twee gebloemde GT-2160's: de 'Habanero', met kleurrijke roze accenten, en de 'Midnight', met een paar verstelbare klittenbanden versierd met verschillende blauwe bloemen. ASICS bracht vervolgens negen Europese merken samen en daagde hen uit om samen te werken aan één sneaker. Deze bijeenkomst, die direct na Covid werd georganiseerd, was de eerste persoonlijke bijeenkomst die ASICS organiseerde sinds de wereldwijde pandemie, waarbij verschillende merken creatieve ideeën konden delen met als doel één gemeenschappelijk verhaal te vertellen. Hun werk was gebaseerd op het thema "Kogarashi" - een Japanse term die letterlijk vertaald "dood van de bomen" betekent, maar eigenlijk verwijst naar het gevoel dat wordt opgeroepen door de wisseling van seizoenen wanneer zonnig weer plaatsmaakt voor koudere tijden. Zo werd de resulterende GT-2160 'Tomo Curation' versierd met rijke rode en ijsblauwe accenten geïnspireerd door de kleuren van de herfst, terwijl het project zelf fungeerde als een overtuigend symbool van samenwerking.

© ASICS

Een krachtige vertegenwoordiging van de Māori-cultuur

Tegen 2024 was de GT-2160 uitgegroeid tot een van ASICS' populairste lifestyle sneakers, geliefd om zijn mix van comfortverhogende functies en zijn klassieke mesh-runnerstijl. Het merk breidde het assortiment uit met een NS-variant met een naadloos bovenwerk dat er glad uitziet en stevig aanvoelt, terwijl het toch al grote aanbod aan samenwerkingsontwerpen nog verder groeide. Above The Clouds voegde nog een aantal kleuren toe aan zijn 2023 sneaker, waaronder het stijlvolle 'Black', het elegante 'Pure Silver' en het rijk getinte 'Chocolate Brown', voordat mede-Australië Earls Collection zijn eigen GT-2160 uitbracht. Het luxe kledingmerk werd opgericht door de voormalige Nieuw-Zeelandse rugby league ster Lewis Brown en stelde een unieke sneaker samen met een krachtig verhaal dat refereert aan zijn Māori erfgoed. Samen met de naam 'Ngāwari' - wat zich laat vertalen als "loop zachtjes" - eren de tinten en texturen zijn voorouders, die van de afgelegen Chatham-eilanden kwamen, en zijn grootvader, die 16 jaar lang ASICS-schoenen droeg om zijn voeten te beschermen na een achillesblessure.

© ASICS

Meer sterke gezamenlijke ontwerpen

Andere medewerkers kwamen van verder weg, waaronder de Canadese ontwerpstudio JJJJound, die een collectie van drie gedurfde kleurstellingen produceerde, en het Kopenhaagse Wood Wood, het hedendaagse modemerk dat refereert aan zijn eerste ASICS-samenwerking uit 2017 met de GT-2160 'Cream Oatmeal'. Kith keerde ook terug voor een andere samenwerking, dit keer met Marvel als het paar combineert op een paar comic-book-thema sneakers: de 'Venom vs Spiderman Pack' en de 'Green Goblin'. ASICS zette ook zijn productieve samenwerking met de Bulgaarse creatieveling Kiko Kostadinov en zijn innovatieve ontwerpstudio voort. Kostadinov bracht het hele jaar door een reeks kleurstellingen uit in drie verschillende varianten, elk met kenmerkende details zoals een excentrieke tonglus. Ze werden ook versierd met fascinerende kleuren zoals het diepe groen en bruin van de UB6-S 'Grey Floss', het opvallende oranje van de UB7-S 'Lava Orange' en de contrasterende bruin-, roze- en crèmetinten van de UB8-S 'Brown Storm'.

© ASICS

Samenwerkingsverbanden van eigen bodem

Terug in Azië ontwierp ASICS samen met de winkelketen Carnival in Bangkok de 'Concrete Bloom', waarvan de aardetinten zijn geïnspireerd op bloemen die door scheuren in beton groeien, voordat ze gingen samenwerken met een aantal Japanse bedrijven. Met luxe juweliers Tasaki creëerden ze een serie sierlijke sneakers versierd met de kenmerkende parels van het merk, terwijl ze met streetwearboetiek atmos de slanke 'Tapetum'-kleurstelling ontwierpen, waarvan de opvallende zwarte buitenkant werd geaccentueerd met reflecterende zilveren logo's. Kledingmerk BEAMS maakte deel uit van de samenwerking. Kledingmerk BEAMS maakte deel uit van een internationale samenwerking met het sneakerconcept van de Parijse café-eigenaar James Didri, Papergirl, die de elegante 'Silver Polka Dots'-kleurstelling ontwierp. Eind 2024 ging ASICS zelfs een samenwerking aan met de makers van de populaire Japanse anime-serie Bleach om de 20e verjaardag te vieren met een gewaagde colourway gebaseerd op en vernoemd naar de hoofdrolspeler van de serie, Ichigo Kurosaki.

© ASICS

Kapitaliseren op succes

In 2025 vertoonde de populariteit van de GT-2160 nog geen tekenen van afnemende populariteit. Modetijdschriften beoordeelden de GT-2160 als een top casual sneaker voor de komende lente- en zomermaanden en plaatsten de GT-2160 naast andere stijlvolle modellen die deel waren gaan uitmaken van de hedendaagse trend van retro hardloopschoenen. ASICS profiteerde van deze hype en lanceerde een groot aantal nieuwe kleuren voor de algemene release naast nieuwe samenwerkingen, waaronder een stoere, avontuurlijke versie van de GT-2160 ontworpen met atmos en collega Japans bedrijf Grip Swany, dat bekend staat om zijn hoogwaardige outdooruitrusting.

© ASICS

Een opmerkelijk verhaal

De ASICS GT-2160 heeft een opmerkelijke reis achter de rug sinds de oorspronkelijke release in 2011. Hoewel hij nog maar een paar maanden bestond voordat hij werd vervangen door een nieuwer model, werd hij uit de hele GT-2000 serie gekozen als retro sneaker voor het moderne tijdperk. Met zijn functionele ontwerp en historische look vertegenwoordigt de GT-2160 een van de meest succesvolle comebackverhalen van het merk, waarvan een groot deel is verteld door de creativiteit en vindingrijkheid van de samenwerkingspartners van ASICS. Het is een verhaal dat een hele nieuwe generatie sneakerliefhebbers heeft weten te boeien, waardoor dit gedenkwaardige lifestyle-silhouet een lang leven beschoren is.

Meer lezen

SPORTSHOWROOM maakt gebruik van cookies. Over ons cookiebeleid.

Doorgaan

Kies je land

Europa

Amerika

Aziatisch-Pacifisch

Afrika

Midden-Oosten