New Balance
9060
Een gedurfde hommage aan een klassiek tijdperk uit de New Balance geschiedenis.

Eerbetoon aan de geschiedenis
New Balance heeft al lang een reputatie voor het maken van hoogwaardige atletische schoenen, maar in de late jaren 2010, het merk begon zijn aanwezigheid te groeien in de lifestyle markt ook. Het deed dit vooral door het opnieuw uitbrengen van zijn erfgoed loopschoenen, die toevallig passen in de opkomende normcore trend. Modieuze mensen van alle leeftijden namen het dragen van zogenaamde 'vader schoenen' - dikke prestaties sneakers gebouwd voor comfort met mesh bovendeel en veel lederen panelen - en New Balance was een van de top keuzes. Het merk gebruikte ook zijn uitgebreide archieven om ideeën op te doen voor originele ontwerpen, en in 2019 kregen twee ontwerpers de opdracht om een nieuwe sneaker te ontwikkelen die het verleden van het bedrijf eerde en tegelijkertijd naar de toekomst keek. Ze produceerden de New Balance 9060: een onderscheidend lifestyle silhouet dat een eerbetoon is aan een aantal van de meest iconische sportschoenen van het Y2K-tijdperk.
Twee getalenteerde ontwerpers
De leidinggevenden van New Balance wisten dat ze een getalenteerd team nodig zouden hebben om een schoen te ontwerpen die het verleden, heden en de toekomst van het merk effectief samenvoegde, dus kozen ze twee getalenteerde creatieven met veel ervaring. De eerste was Senior Footwear Director James Lee, die sinds 2014 bij het bedrijf werkte en onder andere bijdroeg aan de Trailbuster Freshfoam wandelschoen en een sportieve versie van de 997. Zijn partner was de visionaire Yue Wu, die, hoewel hij op dat moment nog maar twee jaar bij New Balance werkte, een achtergrond had in engineering en een sterke kennis van performance design. Dit gaf hem een heel ander perspectief dan Lee, wiens meer traditionele carrièretraject hem zijn vaardigheden had laten ontwikkelen bij een aantal schoenenbedrijven voordat hij bij New Balance aankwam. Met hun contrasterende werk geschiedenissen geven elk een eigen stijl, het paar had het potentieel om een groot team, en ze zou moeten zijn als de wereld op het punt stond hen te gooien een enorme uitdaging die zou vereisen al hun vindingrijkheid te overwinnen.
Een nieuwe manier van werken
Lee en Wu kwamen eind 2019 bij elkaar en hadden nauwelijks tijd om met de 9060 aan de slag te gaan voordat de wereldwijde pandemie toesloeg. Alle traditionele manieren van werken vielen plotseling stil en de ontwerpers werden samen met het grootste deel van de bevolking aan huis gekluisterd. Ze konden niet langer samen in een kamer zitten om over ideeën te brainstormen en fysiek met prototypes om te gaan om te zien hoe ze het ontwerp het beste verder konden ontwikkelen. Nu moesten ze op afstand samenwerken, vertrouwend op videogesprekken, berichten en digitale modellen om informatie te delen. Ze lieten zich niet afschrikken en hielden vol met deze nieuwe manier van werken, die al snel zijn eigen voordelen bleek te hebben. In plaats van voortdurend bij elkaar te zijn, maakte deze methode een meer weloverwogen aanpak mogelijk die Lee zelf sindsdien heeft omschreven als "stimulerend". Het bood hen de tijd en ruimte om weg te gaan en goed over hun ideeën na te denken voordat ze terugkeerden naar de tafel om ze als team te bespreken.
Inspiratie vinden
Na te zijn aangepast aan samenwerking op afstand, doken de ontwerpers in de archieven van New Balance om inspiratie op te doen. Recente releases omvatten de 327, die was gebaseerd op twee baanbrekende hardloopschoenen uit de jaren 1970, en de 57/40, die de ongelooflijk populaire 574 uit 1988 herwerkt, met elementen afgeleid van zowel het originele model als de jaren 90 iteraties die volgden. Deze logische progressie volgend, besloten Lee en Wu om inspiratie te zoeken in de retrofuturistische stijlen die populair waren rond de millenniumwisseling en daarna. Ze kozen voor verschillende modellen uit de epische 99X-serie, die al sinds het begin van de jaren 80 liep en in elk daaropvolgend decennium nieuw leven werd ingeblazen met nieuwe modellen. Vervolgens brachten ze aspecten van de 860v2 in - een prestatieloper die voor het eerst was uitgekomen in de vroege jaren 2010 voordat hij opnieuw werd uitgebracht net toen het 9060-project in 2019 van start ging. Al deze schoenen werden in de eerste plaats gemaakt voor atletiek, en als zodanig was hun succes gebaseerd op het idee van beweging, in het bijzonder hoe hun verschillende onderdelen samenwerkten om de drager dat gevoel van dynamische beweging te geven. Zo werd het een van de belangrijkste concepten achter de 9060, informeren zowel de esthetische en de technologie.
Een dramatische bovenste
Met de inspiraties achter de schoen ingesteld, het team verdeeld in twee groepen, Wu gericht op de bovenste en Lee het verzorgen van de zool unit. Voor het bovenwerk was Wu's doel om klassieke kenmerken van eerdere modellen te nemen en ze op onverwachte manieren te herinterpreteren om zo iets overdreven en dramatisch te smeden. Een goed voorbeeld hiervan was het gebruik van Sway Bars over het bovenwerk - een kenmerk dat rechtstreeks afkomstig was van de 990 en werd toegepast in bredere en meer talrijke banden om de 9060 het gevoel van beweging te geven waar de ontwerpers naar streefden. Het meest herkenbare aspect van elk New Balance silhouet is het grote 'N' symbool op elke flank, en in plaats van vast te houden aan de symmetrische look van de meeste sneakers, Wu versierd de zijkanten met mismatched logo's. Op de laterale zijde stond een zilverkleurige reflecterende 'N', terwijl de mediale naadloos opging in de overlays en de vorm werd gedefinieerd door een reeks dik geborduurde balken. De rest van het bovenwerk bestond uit een basislaag van ademend mesh met verschillende suède en leren panelen bovenop elkaar om geometrische patronen over het oppervlak te creëren. Meer branding werd elegant genaaid in de onderkant van de eyestay en het midden van de hiel, maar Wu deed iets unieks voor de tong patch. Hij baseerde het op het stuk van ABZORB demping zichtbaar in de voorvoet van de 991, gebruik makend van de onregelmatige driehoekige vorm en de glanzende juwelen afwerking om een onderscheidend embleem voor de 9060 te maken dat de 2001 sneaker eert.
Een gedurfde en ondersteunende zool
Terwijl Wu dit opvallende bovenwerk in elkaar zette, deed Lee iets even gedurfds met de zool. Hij vulde de dual-density tussenzool met enorme gebogen pods van ABZORB demping die zichtbaar uitstak van de rest van de schoen, tillen het hoog van de grond, terwijl ook het verstrekken van maximale schokabsorptie en comfort. De hiel was gestabiliseerd met gespecialiseerde ABZORB SBS demping en de duurzame rubberen buitenzool had zes enorme profielstructuren, vier in de voorvoet en twee onder de hiel, elk met een ruitvorm in het midden. Dit waren overdreven versies van het gripontwerp dat rond de rand van de buitenzool van de 860 te vinden was, waarmee een eerbetoon werd gebracht aan dit eerdere model, zowel qua uiterlijk als door het leveren van een vergelijkbaar hoog tractieniveau. Rond de hiel, Lee voegde een ander iconisch stuk van New Balance technologie in de vorm van een CR-apparaat, opnieuw de aandacht vestigen op zijn aanwezigheid door het extra groot. Oorspronkelijk ontworpen om het merk 990 loopschoenen te stabiliseren door middel van een motion-controlling effect, werd de CR-apparaat gemaakt van een stevige kunststof die Lee verder verbeterd door het geven van het een gestructureerd uiterlijk en een doorschijnende afwerking. Naast het produceren van een boeiend glanzend effect, hielp dit functionele onderdeel de voet te ondersteunen, net als de meer subtiele versies waarop het was gebaseerd.
Het eindproduct
Lee en Wu hebben meer dan twee jaar besteed aan het ontwikkelen van een model waar ze allebei blij mee waren. Dankzij hun harde werk en de sterke relatie die ze gedurende deze tijd hadden opgebouwd, verliep de prototypefase ongelooflijk soepel en had het paar hun eindproduct na slechts een paar revisies. Ze hadden nog steeds een naam nodig, dus combineerden ze de belangrijkste invloeden, de 990 en de 860, tot de 9060, waarmee ze de nieuwe expressie van de iconische modellen die de schoen vertegenwoordigde perfect samenvatten. Er hoefde alleen nog maar een kleurenschema te worden gekozen voor de eerste releases, maar hiervoor werd een beroep gedaan op een andere creatieve partner: Joe Freshgoods.
Joe Freshgoods
Tegen het begin van de jaren 2020, was New Balance bekend geworden om zijn output van stijlvolle collaboratieve sneakers ontworpen met een groot aantal makers en modelabels uit de hele industrie. Een van hen was Joe Robinson uit Chicago, die onder zijn merk Joe Freshgoods versies van de 992, de OMN1S en de 990v3 creëerde in 2020 en 2021. Vanaf het begin was het duidelijk dat Robinson de naam van zijn merk niet zomaar op een schoen wilde zetten. Hij was erop gebrand om zijn eigen unieke stijl te geven aan elk silhouet en tegelijkertijd een verhaal te vertellen dat zou aansluiten bij zijn bredere gemeenschap van fans. Zijn 990v3-ontwerp heette bijvoorbeeld 'Buitenkleren' als verwijzing naar het leven in de stad in de jaren 90, toen moeders hun kinderen vertelden dat ze voorzichtig moesten zijn met het dragen van hun buitenkleren in huis.
De Inside Voices Pack
De Joe Freshgoods x New Balance 9060 zou het vervolg zijn op deze schoen uit 2021, dus het putte verder uit zijn kindertijd als een voortzetting van hetzelfde thema. Hij maakte twee elegante kleurstellingen die werden samengevoegd tot een grotere kledingcollectie getiteld 'Inside Voices' - nog een knipoog naar moeders uit de jaren 90, dit keer verwijzend naar hun neiging om kinderen te vertellen hun binnenstem te gebruiken in het openbaar in plaats van hardop te schreeuwen. Beide edities bevatten de kleur roze, die al een kenmerkende Freshgoods-tint was omdat de ontwerper er in zijn jeugd door gefascineerd was geraakt nadat hij de Amerikaanse rapper Cam'Ron roze kleding had zien aantrekken op mode-evenementen en in videoclips. Dit gold met name voor de eerste kleur die werd aangekondigd, de 'Penny Cookie Pink', een sierlijke sneaker met een roze tint over het gaas, de veters en de logo's op de zijkant. De overlays hadden een zachtbeige tint, terwijl lichtgroene accenten voor extra contrast zorgden. Joe Freshgoods onthulde de 'Inside Voices'-collectie voor het eerst in januari 2022, met twee schoenendozen, maar slechts één kleur. Degenen die uitkeken naar de release in mei 2022 moesten nog een paar maanden wachten om de tweede kleur te zien, die 'Baby Shower Blue' werd genoemd. Bij deze schoen vormden pastelroze tinten een aanvulling op de lichte aqua overlays en het lichtbruine mesh, waardoor een schoen ontstond die net zo elegant was als zijn tegenhanger. Beide waren afgewerkt met Inside Voices tekst dik geborduurd over de hielen net onder de JFG branding, terwijl een speciale gewatteerde binnenvoering extra zachtheid en een luxe gevoel rond de voet leverde.
De perfecte voorloper
Slechts een maand voor de lancering van de 9060 werd aangekondigd dat Joe Freshgoods was benoemd tot Creative Director van New Balance's 'Conversations Amongst Us' campagne. Met de eerste releases voor april 2022 en ook bestaande uit vintage New Balance-modellen, was de campagne de perfecte voorloper van de 9060. Het liet zien hoeveel vertrouwen het merk had in de creatieve capaciteiten van Freshgood en bracht de aandacht op zijn andere projecten, die in de jaren daarna alleen maar zijn vermenigvuldigd. Toen zijn 9060-ontwerpen in mei uitkwamen, waren ze ongelooflijk populair en genereerden ze een enorme hype en opwinding voor de algemene release in juli.
Een succesvolle algemene release
Zoals met veel New Balance modellen, de 9060 lancering colourway featured stedelijke tinten zoals grijs en beige. Gestimuleerd door het succes van de Joe Freshgoods samenwerking en geprezen door modebladen als de "sneaker van de zomer", werd het al snel een populaire keuze onder New Balance fans oud en nieuw, de eerste genieten van de throwback looks en de verwijzingen naar klassieke modellen zoals de 997 en de 991. Ondertussen is het merk meer recente aanhangers werden genomen door de retrofuturistische esthetiek en de prestaties-niveau comfort, waardoor het een geweldige alledaagse sneaker. Het jongere, meer modebewuste publiek werd later in het jaar ook aangetrokken toen de Amerikaanse muziekster en New Balance ambassadeur Jack Harlow verscheen in een reclamecampagne voor de nieuwe 9060 'Truffle' en 'Ivory' kleurstellingen.
Verbluffende samenwerkingen
De New Balance 9060 was zo boeiend dat het al snel werd gekozen als een samenwerkingssilhouet door andere creatieve entiteiten. 2022 zag de release van twee stealthy ontwerpen met modelabel Mowalola en de verfijnde 'Age of Discovery' colourway van de in Boston gevestigde retailer Bodega, die werd gelanceerd met de hulp van de invloedrijke Amerikaanse rapper Aminé. Ondertussen bracht 2023 een gedenkwaardige sneaker gemaakt met het kledingmerk Bricks & Wood uit Los Angeles, het 'Missing Pieces Pack' van het streetwearmerk The Whitaker Group van James Whitner en de levendige 'Fire Sign' en 'Glow' colourways van lifestyle retailer DTLR. De trend zette zich voort in 2024, toen New Balance samenwerkte met de Chinese ontwerper Younker Hong en zijn streetwear retailer Randomevent om een stijlvolle zwarte en gouden sneaker te smeden, voordat het terugkeerde naar de samenwerking met DTLR, dit keer het maken van een opvallend model dat de kleurrijke transformatie van de lente vierde. Later in het jaar ging het merk verder dan de modewereld door samen te werken met de Amerikaanse atlete Sydney McLaughlin-Levrone aan de stijlvolle 9060 'Linen' voorafgaand aan haar wereldrecordbrekende, met gouden medailles bekroonde prestatie op de Olympische Spelen in Parijs. Met zoveel samenwerkingen op hoog niveau bleef de 9060 groeien in aanzien en beroemdheden werden gezien terwijl ze het droegen in hun dagelijkse leven. Margot Robbie in het bijzonder werd twee keer gefotografeerd in juni 2024 sportief met een neutraal getinte kleur die de aandacht van tijdschriften trok, waardoor de high-fashion geloofsbrieven werden aangetoond en het een must-have sneaker werd.
Een krachtige viering van erfgoed
Ondanks het feit dat ontwikkeld tijdens een turbulente periode in de moderne geschiedenis, heeft de New Balance 9060 ontpopt als een van de meest meeslepende lifestyle sneakers van het decennium. De viering van het erfgoed van het merk geeft het een stijlvolle Y2K esthetiek, terwijl het comfort-gevende functies zorgen ervoor dat het de veelzijdigheid heeft om gedragen te worden op een dagelijkse basis en speciale gelegenheden. Door middel van hun slimme, grensverleggende herinterpretatie van de 99X serie, Lee en Wu goot hun genegenheid voor klassieke New Balance hardloopschoenen in het ontwerp, voordat Joe Freshgoods bracht zijn eigen flair voor storytelling aan de dikke silhouet. Deze dynamische combinatie gaf de 9060 de best mogelijke start, maar het is de ontwerpers gedurfde styling en aandacht voor detail dat heeft gezorgd voor zijn succes op lange termijn.