New Balance
2002R
De vergeten sneaker die een opmerkelijke comeback maakte.

Veranderende trends
Tijdens de jaren 1990 en 2000, New Balance ontwikkelde een reeks van grove, prestatiegerichte hardloopschoenen. In die tijd waren ze populair onder bepaalde groepen, vooral vaders die no-nonsense sneakers wilden die dagelijks comfort boden. Hoewel in eerste instantie niet beschouwd als bijzonder stijlvol, tegen het einde van de jaren 2010, deze functionele silhouetten terug als geliefde lifestyle-modellen en werden omarmd door volgelingen van de zogenaamde 'dad-shoe' trend. New Balance heruitgegeven verschillende Y2K-tijdperk ontwerpen, met veel wordt goed ontvangen door oude en nieuwe generaties. Een van deze was de 2002R - een bijna vergeten schoen die ging op een van de meest gewilde mode-items van zijn tijd te worden.
Luxe inspiraties
De oorspronkelijke MR2002 werd uitgebracht als onderdeel van succesvolle 1000 het merk serie, en als zodanig werd gemaakt met een sportieve gebruik in het achterhoofd. Echter, toen het voor het eerst werd bedacht in 2008, was het doel om een silhouet te ontwerpen dat luxueus van aard was; een die mensen zouden kunnen kiezen om te dragen als meer van een verfijnde mode keuze dan als een sportschoen. Andrew Nyssen was belast met het ontwerpen van het bovenwerk en om de mentaliteit te bereiken die nodig is om een hoogwaardig stuk schoeisel te ontwerpen, stelde hij zich de sneaker voor die de baas van een bedrijf zou kunnen dragen. Tijdens het ontwerpproces tekende hij afbeeldingen van New Balance CEO Rob DeMartini met prototypes uit 2002 aan zijn voeten als een soort proof of concept. Samen met dit, Nyssen werd geïnspireerd door merken die werkzaam zijn in de luxe ruimte, met inbegrip van Zwitserse horlogemaker Hublot en autofabrikant Bentley, van waaruit hij het idee van het bouwen van iets rijk en weelderig dat ook zou presteren op het hoogste niveau.
Een verfijnd bovenwerk
Met deze concepten in het achterhoofd ontwierp Nyssen een bovenwerk van het fijnste nubuckleer met een laag ademend mesh voor extra comfort. Hij voegde royale demping toe rond de kraag en tong en voerde de binnenkant met antibacterieel, zweetafvoerend suède dat luxueus zacht rond de voet voelde. Een set van USA tekst op de hiel onthulde dat het deel uitmaakte van het merk Made in USA serie, die bestond uit fijn bewerkte, premium modellen, en de complexe gelaagdheid van de overlays gepresenteerd meer doordachte styling dan normaal zou worden gevonden op een hardloopschoen.
Een premie zool
Na een geschikt verfijnd bovenste, Nyssen nu behoefte aan een even stijlvol en high-performing zool, dus hij benaderde de experts in de New Balance Performance Running Team voor advies. Hij vroeg hen voor hun meest up-to-date zool unit, en hij kreeg die van een andere sportieve silhouet genaamd de 1906. Deze premium hardloopschoen was zelf nog maar net ontwikkeld, wat betekende dat het de beste en meest ondersteunende componenten van het merk bevatte. De tussenzool had N-ergy demping over de hele lengte, een op Gel gebaseerd systeem dat uitstekende duurzaamheid, schokabsorptie en comfort bood. Daaronder zat een laag slijtvast rubber met flex-groeven om de natuurlijke beweging van de voet te vergemakkelijken en een complex profiel voor uitzonderlijke grip. Ten slotte werd de voetboog ondersteund door een lichtgewicht maar stijve structuur die bekend staat als het Stability Web dat flexie van de middenvoet voorkomt en zo de kans op aandoeningen zoals fasciitis plantaris vermindert.
Een superieure sneaker met een bijpassende prijs
Om ervoor te zorgen dat deze high-performance zool overeenkwam met de verfijnde esthetiek van het bovenwerk van Nyssen, veranderde de ontwerper het uiterlijk en de tonale presentatie om meer op een suave lifestyle schoen te lijken dan op een atletische. Het idee was om een silhouet te maken dat indien nodig een sportieve functie op hoog niveau kon vervullen, maar dat eigenlijk bedoeld was voor casual dagelijks gebruik. Het resultaat was dat toen de 2002 in 2010 uitkwam, hij er geweldig uitzag en geweldig aanvoelde. De legendarische sneakercreatieveling Ronnie Fieg omschreef de schoen als een "perfecte 10" nadat hij de modieuze release-kleurstelling had ontvangen. Maar omdat hij in de Verenigde Staten werd gemaakt met toptechnologieën en hoogwaardige materialen, moest hij ook voor een veel hogere prijs worden verkocht dan de meeste andere schoenen op de markt, waardoor hij voor veel mensen onbetaalbaar werd. Zelfs Nyssen was verbaasd over hoe duur het was en hoewel de 2002 een kleine cultus kreeg, waarbij sommigen het als een soort statussymbool zagen, bereikte het niet de populariteit waarop hij en het merk hadden gehoopt. Al snel viel het weg in de vergetelheid en werd alles behalve vergeten.
Geplukt uit de vergetelheid
Voor vele jaren, werd de 2002 weggelaten uit de sneaker gesprek, en het zou gemakkelijk zijn geweest volledig verloren voor de geschiedenis als het niet voor het werk van New Balance Japan werknemer Tetsuya Shono. Als grote fan van het originele 2002-silhouet, dat in zijn geboorteland een populair mode-item was geworden, dacht Shono er voor het eerst over na om het in 2018 terug te brengen. Zijn theorie was dat het een aanvulling zou zijn op het succes van de 990, door een andere optie te bieden die contrasteerde maar niet botste met het vlaggenschip van het merk. Hij bedacht een plan om hem opnieuw te lanceren, waarbij hij 2020 als het perfecte jaar daarvoor bestempelde, omdat het dan de 10e verjaardag van de 2002 zou zijn. Dit zou echter een serieuze inspanning vergen om het model op tijd te herbouwen, vooral omdat de 1906 tussenzool die op het origineel werd gebruikt nu niet meer in productie was.
Repliceren van het origineel
In plaats van te worden ontmoedigd door de noodzaak om een nieuwe zool te vinden, zag Shono het als een kans om te experimenteren en te innoveren. Hij verplaatste de ontwikkeling en productie proces naar Azië, waar het kon worden verplaatst langs veel sneller en goedkoper dan in de Verenigde Staten met behoud van New Balance hoge normen van kwaliteitscontrole. In samenwerking met Global Creative Design Manager Taylor Canby, die op dat moment al bijna twintig jaar bij New Balance werkte, zocht Shono naar een zool die zou overeenkomen met de laatste vorm van de 2002 omdat hij van plan was het exacte ontwerp van Nyssen's upper te repliceren. Canby nam het voortouw bij deze laatste taak en selecteerde zorgvuldig materialen waarvan de kwaliteit gelijk was aan die van het origineel en zocht naar kleuren die recht zouden doen aan het origineel, waarbij hij zich vooral concentreerde op het nauwkeurig nabootsen van de grijze nubuckbekleding van de eerste MR2002-kleurstelling. Hij besteedde veel aandacht aan elk detail, zodat het nieuwe silhouet hetzelfde niveau van stijl en verfijning bereikt als de 2010 schoen, waardoor het gevoel van deskundig vakmanschap geassocieerd met een Made in USA model, ook al werd het nu geproduceerd in Azië.
Een nieuwe zool
Met Canby het perfectioneren van de bovenste, Shono zette zijn zoektocht naar een zool eenheid, en hij kwam al snel een die leek alsof het zou kunnen passen. Hij vond het op een ander model uit de vroege jaren 2010, de 860v2, die in 2019 opnieuw was uitgebracht als onderdeel van het streven van het merk om zijn klassieke modellen in ere te houden en te profiteren van de trend voor retro hardloopschoenen. Deze lichtgewicht zool was een uitstekend stukje prestatiemateriaal dat ABZORB demping in de voorvoet bevatte en zowel ABZORB SBS als N-ergy technologieën in de hiel.
Een succesvol prototype
Shono en Canby deden hun best om de twee helften van de schoen naadloos samen te voegen, maar ze zouden niet weten of het een succes was totdat het eerste prototype terugkwam. Gelukkig was het duo dolblij toen het arriveerde. Niet alleen deed het recht aan het origineel, het werkte zelfs een beetje beter, zoals getuigd door Nyssen zelf, die later opmerkte dat de 860v2 zool visueel een beetje beter vloeide met het algemene ontwerp van de 2002.
Een nieuw begin
Als gevolg van het harde werk van Shono en Canbys, toen het bijgewerkte silhouet werd uitgebracht in september 2020, overtrof het al snel het succes van het origineel. Nu genaamd de New Balance 2002R, de bovenste had alle klasse en stijl van zijn voorganger, met dezelfde mix van hoogwaardige materialen zoals pluche suède, duurzaam leer en ademend mesh waardoor het de on-trend look van een Y2K-tijdperk hardloopschoen. Net als bij de versie uit 2010 hebben de tong en hiel een dikke vulling voor een goede, comfortabele pasvorm, terwijl de charismatische overlays en elegante merkopdrukken zorgen voor een throwback look die stilistisch veelzijdig is. Dankzij de vernieuwde zool vertegenwoordigde hij ook een technologische upgrade en was hij nog comfortabeler, stabieler en ondersteunender dan voorheen. De royale stapelhoogte maakte ruimte voor de royale mix van ABZORB, ABZORB SBS en N-ergy Gel demping, die samen een stevig, beschermend platform boden met genoeg flexibiliteit om de natuurlijke beweging van de voet te behouden. Een verbeterd Stabiliteitsweb stabiliseerde de middenvoet en duurzaam rubber bedekte de buitenzool voor uitstekende tractie en een lange levensduur. Dit alles in een verrassend lichtgewicht pakket dat ideaal was voor dagelijks gebruik. Misschien wel het belangrijkste van alles, het was aanzienlijk goedkoper dan de originele 2002, waardoor het toegankelijk en aantrekkelijk voor een veel breder publiek.
Vroege samenwerkingen
Toen de eerste 2002 model werd gelanceerd, New Balance was niet echt bekend om zijn samenwerkingen, maar een decennium later, was het uitgegroeid tot een van de top sneaker merken voor andere creatieve entiteiten om mee te werken. Als gevolg hiervan, de 2002R geprofiteerd van externe input vanaf het begin. Kort nadat in september 2020 de eerste kleurstellingen voor de algemene release uitkwamen, die de donkere grijstinten van tien jaar eerder eerden, maakte het Koreaanse streetwearmerk thisisneverthat twee subtiele ontwerpen in een typisch minimalistische stijl die de 2002R-release een stevige hype en intrige bezorgden. Meer partnerschappen volgden al snel, waaronder een met de Taiwanese kledingboetiek Invincible en Daisuke Obana's modemerk N. HOOLYWOOD die een boeiende colourway produceerde die refereerde aan elementen van hun vorige New Balance samenwerkingen. Medeoprichter van Invincible, Michael Vincent, selecteerde de 2002R omdat hij dacht dat het "bij het moment hoorde en een mogelijke klassieker in de toekomst zou kunnen zijn". Het bleek dat hij gelijk had, want een andere gezamenlijke release stond op het punt om het vernieuwde silhouet naar de voorgrond van de sneakercultuur te brengen.
Vrede zij de reis
Die onvergetelijke collaboratieve sneaker was een levendige oranje colourway gemaakt met de invloedrijke schoenenontwerper Salehe Bembury. Op dat moment was hij onlangs gepromoveerd tot Vice President Sneakers en Men's Footwear bij Versace en stond hij bekend om zijn vaardigheid in het maken van luxe schoenen met een streetwear-kantje; een reputatie die hij ontwikkelde tijdens zijn samenwerking met Kanye West aan zijn epische Yeezy-project. Altijd op zoek om te innoveren en dingen anders te doen, koos Bembury de 2002R boven de meer prominente 992 voor wat eigenlijk zijn allereerste sneaker samenwerking was, omdat het sprak tot de nostalgische band die hij had met New Balance en zou fungeren als een meer opvallende canvas voor zijn ideeën. Inspiratie puttend uit de briljante tinten geproduceerd door de Navajo Sandstone muren van Antelope Canyon, Arizona, waar hij vaak zou wandelen, versierde Bembury de suède overlays van zijn 2002R in een levendige tint van Burnt Orange. Wandelen door het ingewikkelde systeem van kanalen waaruit de canyon bestaat, hielp om zijn geest tot rust te brengen en hij nam de zin 'Peace Be The Journey' uit de film Cool Runnings uit 1993 als naam voor de schoen om dit feit te weerspiegelen. Vóór de release werd deze opvallende sneaker vooraf bekeken door de Amerikaanse muzikant John Mayer op Instagram, zijn ster-kwaliteit hielp om anticipatie op te bouwen voor het gezamenlijke ontwerp, en toen het uiteindelijk uitkwam op 23 oktober 2020, was het ongelooflijk gewild.
Een snelgroeiende collectie
De populariteit van de Salehe Bembury-samenwerking had een diepgaand effect op het algehele succes van de New Balance 2002R, en in de jaren daarna bleef de welvaart groeien. Naast een steeds groter wordende reeks stijlvolle algemene release-kleurstellingen, ontwierp het merk verschillende unieke versies met zijn samenwerkingspartners. In 2021 produceerde Bembury een tweede colourway genaamd 'Water Be The Guide', deze is gebaseerd op de prachtige blauwgroene tinten van de Havasu watervallen van de Grand Canyon. Rond dezelfde tijd creëerde het Japanse streetwearmerk BAPE het 'Apes Together Strong Pack', met twee sneakers, beide met een opvallende haaienvinafbeelding rond de hiel en de kenmerkende camoprint van het merk op de onderlaag. Maar misschien wel de meest verbluffende 2002R-releases van 2021 waren de drie modellen die deel uitmaakten van het 'Protection Pack' van ontwerper Yue Wu . De schoenen in deze avant-gardistische collectie, die oorspronkelijk 'Refined Future' heette, hadden een radicale, gedeconstrueerde look door de ruwe randen van hun suède overlays. Dit gaf ze het uiterlijk van collaboratieve modellen ondanks dat ze dat niet waren, en ze werden met hetzelfde niveau van opwinding ontvangen bij hun release in augustus van 2021.
De volgende hit sneaker
2022 bracht nog meer kleurstellingen, zowel van samenwerkingen als van het New Balance ontwerpteam. Er werden nog meer edities toegevoegd aan het 'Protection Pack', dat zelf werd uitgebreid met enkele andere populaire silhouetten van het merk, en de 2002R Mule-variant werd uitgebracht. Deze slip-on optie had dezelfde comfortverhogende technologie als het origineel, maar met een kleinere hak en een bovenwerk zonder veters voor een stijlvolle casual uitstraling. Ondertussen kwamen Thisisneverthat, Invincible en N. HOOLYWOOD terug met hun eigen nieuwe versies, voordat andere creatieve partners zich ermee gingen bemoeien. Enkele van de meest gewilde waren een elegant two-pack van het Japanse kledingmerk AURALEE, drie extra duurzame sneakers met aardetinten van de jeugdcultuurcommunity The Basement, twee opvallende kleurstellingen gemaakt voor de Australische schoenenboetiek Up There, de suave 'Pistachio' colourway van Ronnie Fieg's Kith en een paar elegante schoenen met opvallende contraststiksels en tekstuele graphics van het hedendaagse Deense label GANNI, dat de 2002R hielp uit te breiden naar de mainstream damesmode. Los Angeles kunstenaar Bryant Giles was verantwoordelijk voor twee standaard kleurstellingen en een onderscheidende Mule ontwerp, elk gedefinieerd door de verschijning van originele artistieke accenten, en legendarische sneaker collaborator Joe Freshgoods smeedde de 'Conversations Amongst Us' colourway, waarvan de elegante witte overlays werden bekleed met levendige uitbarstingen van amber-getinte oranje.
Een steeds groeiende lijst van creatieve partners
In 2023 bouwde samenwerkende ontwerpstudio JJJJound voort op haar meerjarige samenwerking met New Balance door middel van de knappe 'Storm Blue' 2002R, waarvan de zachte blauwe tinten de herfstachtige en winterse luchten weerspiegelden, voordat ze overgingen op twee GORE-TEX edities - de stijlvolle 'Pine' en 'Charcoal' kleurstellingen - en vervolgens een lederen GORE-TEX in 2024, die allemaal speciaal waren ontworpen voor stedelijke omgevingen in de winter. Hoewel dit een van de meest geliefde samenwerkingen van dat jaar was, bleef New Balance samenwerken met andere partners, waaronder schoenenwinkels zoals Shoe Palace, Hype DC en Foot Locker, streetwearmerken zoals DTLR en atmos, het luxe activewearlabel Bandier en zelfs de Canadese basketballer Jamal Murray, die onlangs zijn eerste NBA-kampioenschap had gewonnen met de Denver Nuggets.
Een opmerkelijke opleving
Ondanks het vakmanschap en de zorg die ging in de oorspronkelijke New Balance 2002, de hoge prijs zag de sneaker vallen langs de kant veel eerder dan het misschien had moeten doen. Voor zo'n high-performing stuk van schoeisel, dit was een echte tegenslag die gemakkelijk had kunnen betekenen zijn volledige ondergang. Maar dankzij de innovatieve visie van Tetsuya Shono en Taylor Canby kreeg dit historische model eindelijk de erkenning die het verdiende toen het in 2020 terugkeerde als de 2002R. Sinds deze opmerkelijke heropleving heeft het geweldige dingen gedaan, uitzonderlijke ontwerpers van over de hele wereld aangetrokken om een aantal van de meest begeerlijke samenwerkingen van het decennium te produceren en uiteindelijk een icoon van de mode van 2020 te worden. Noch een volledige retro, noch strikt een gloednieuwe sneaker, de New Balance 2002R heeft de perfecte mix van erfgoed styling en hedendaagse technologie om dit spectaculaire succes te behouden voor de komende jaren.