ASICS
Gel-NYC
Het moderne lifestyle-silhouet dat meer dan drie decennia Gel-technologie vertegenwoordigt.
Erfgoed vieren
Toen ASICS in 1986 Gel cushioning in zijn hardloopschoenen introduceerde, veranderde dat het lot van het merk volledig en hielp het zijn sportschoenen te concurreren met de baanbrekende innovaties van zijn rivalen. Sindsdien is de Gel-technologie gebruikt in tientallen modellen, waarbij constante updates de prestaties verbeterden tot het punt waar het nu staat als een van de meest gerespecteerde dempingsmaterialen van het moderne tijdperk. In 2023 koos ASICS ervoor om dit erfgoed te vieren met een gloednieuw silhouet genaamd de Gel-NYC. Het ontwerp is gebaseerd op populaire Gel-cushioned schoenen uit de archieven en is geïnspireerd op New York, de bruisende stad waarnaar het is vernoemd.
Wakker NY
De ASICS Gel-NYC werd eind 2022 aangekondigd, maar het was niet alleen het Japanse bedrijf dat de aanstaande lancering onthulde; ook kledingmerk Awake NY maakte de informatie bekend. Het in New York gevestigde modelabel werd oorspronkelijk in 2012 opgericht door ontwerper Angelo Baque, die tijdens zijn tienjarige periode bij het streetwearmerk Supreme een reputatie had opgebouwd als zeer inventieve ontwerper. Na een succesvolle periode als Brand Director vertrok hij om voor zichzelf te beginnen, waaronder Awake NY. Met zijn creatieve output hoopte Baque de essentie van New York - de stad waar hij zelf geboren en getogen is - te vangen en aan de wereld te presenteren. De eerste paar jaar hield hij het bedrijf klein, met een beperkte oplage van zijn stijlvolle kleding, maar in 2017 begon het merk te groeien en in de jaren daarna opende Baque pop-ups op locaties zoals de New Yorkse Dover Street Market.
Een sterke basis
Twee jaar later, in 2019, gingen Awake NY en ASICS voor het eerst samenwerken aan de Gel-Kayano 5 360, die enorm populair bleek te zijn. Dit maakte de weg vrij voor verschillende andere gezamenlijke sneakers, elk ondersteund door de veerkrachtige Gel demping van het merk. Tegen 2022 waren ze een formidabel team geworden en was het tijd voor de volgende creatieve stap: samen een nieuw silhouet ontwerpen. Voor ASICS betekende dit dat ze het principe van 'een gezonde geest in een gezond lichaam' moesten volgen, waar de naam van het merk vandaan komt, en het erfgoed van de hardloopschoenen met Gel-comfort moesten vieren. Ondertussen wilde Baque een model dat New York zou eren en de kernfilosofie van Awake NY zou weerspiegelen door veelzijdig te zijn en mensen met verschillende achtergronden aan te spreken. Terugkerend naar wat hij noemde "de essentie van waar we in 2019 met ASICS begonnen", stelde Baque zich voor wat voor soort schoenen kinderen die opgroeien in stedelijke gebieden zoals Queens of de Parijse buitenwijken zouden willen. Dit leidde tot een sneaker die "dagelijks" gedragen kon worden en die er goed uitzag "bij een pak en een trainingspak". Hij moest dus van de hoogste kwaliteit zijn zonder te duur te zijn. Om dit te bereiken was deskundig vakmanschap nodig, maar Baque had vertrouwen in ASICS, dat volgens hem "de beste hardloopschoenen" maakte. Zijn laatste voorwaarde was dat "New York City vertegenwoordigd zou zijn in de naam van de schoen", en dus werd Gel-NYC gekozen omdat het de twee belangrijkste inspiraties achter het model samenvatte. Met deze basiselementen op hun plaats gingen de twee merken aan de slag met het ontwerpen van een schoen die een verhaal vertelde over streetwear en de connectie met creativiteit, New York en de bredere cultuur.
Y2K-styling
Om ASICS en het erfgoed van de op Gel gebaseerde hardloopschoenen te vieren, doken Baque en zijn team in de archieven van het Japanse merk om te zien wat ze konden vinden. Ze ontdekten zowel technische als esthetische elementen die het allerbeste van de Gel-serie vertegenwoordigen en brachten ze samen op de Gel-NYC om de functionele en stilistische kracht ervan te garanderen. Twee hardlopers uit het begin van de jaren 2000 werden gebruikt als belangrijkste invloed voor het bovenwerk, waarbij de Gel-Nimbus 3 de belangrijkste inspiratiebron was en de Gel-MC Plus V ideeën leverde voor de fijnere details. Dit resulteerde in een gelaagd bovenwerk met zeer ademend open-cel mesh als basis en verschillende gebogen panelen aan de bovenkant. Deze overlays, gemaakt van eersteklas materialen zoals synthetisch leer en suède voor een hoogwaardig gevoel, weerspiegelen de invloeden uit het millenniumtijdperk van de Gel-NYC en geven hem een meeslepende retrostijl. Ondertussen vloeien de kenmerkende golflogo's van ASICS langs de flanken en is het Gel-schrift in de achterkant van de schoen geweven, met nog een geborduurd embleem op de tong en 3D ASICS-tekst op de laterale hiel om de elegante branding van de schoen compleet te maken.
Een geavanceerde zool
Onder de voet zat de zool vol met technologisch geavanceerde functies, waaronder aspecten die waren overgenomen van de Gel-Cumulus 16 uit 2014, die bekend stond om zijn comfortabele demping. Hij had een FluidRide tussenzool die lichtgewicht, schokabsorberend Solyte-materiaal combineerde met duurzaam, responsief SpEVA-schuim voor ongelooflijke ondersteuning. Dit werd versterkt door zichtbare Gel-inzetstukken in de voorvoet en hiel, die voor een extra veerkrachtig gevoel zorgden en ook een opvallend visueel effect gaven. Qua tractie was de buitenzool van gespleten rubber zowel gripvast als flexibel, met een Guidance Line in het midden. Deze verticale flexgroef, die van hiel tot teen loopt, helpt de voet natuurlijker te bewegen door zich zo te buigen dat een goede flexie van de voorvoet wordt aangemoedigd en de spanning van elke stap wordt geabsorbeerd, waardoor de pasvorm en het comfort worden verbeterd en voetpijn wordt beperkt. Onder de middenvoet zorgt een flexibele, torsieverminderende schacht voor een betere stabiliteit en controle, waardoor de Gel-NYC een uitstekende allround sneaker is.
Twee opvallende kleurstellingen geïnspireerd op de stad New York
Met zijn opvallende mix van nostalgische looks en het gebruik van moderne technologieën vertegenwoordigde het algehele ontwerp van de ASICS Gel-NYC het beste van het oude en het nieuwe. Hierdoor kon Baque invloeden van de dynamische geest van New York toepassen op het silhouet om een paar krachtige debuutkleurstellingen te creëren die zijn thuisstad vierden. Door hun eerdere samenwerkingen hadden ASICS en Awake NY een reputatie opgebouwd van gedurfde en levendige kleurkeuzes, en deze schoenen waren niet anders. Baque liet zich inspireren door de levendige muziekscene van de stad en ontwierp twee opvallende paar Gel-NYC sneakers, elk met een uniek verhaal. De eerste had een Pure Silver basislaag, suède overlays in een rijke kleur paars die bekend staat als Gothic Grape en gouden accenten op de logo's aan de zijkant en de middenzool. Deze krachtige combinatie van kleuren was een knipoog naar de Amerikaanse rapper Raekwon en zijn soloalbum uit 1995, 'Only Built 4 Cuban Linx...'. Als stichtend lid van het monumentale hiphopcollectief Wu-Tang Clan besloot Raekwon al na een paar jaar met de groep een carrière als solo-artiest na te streven en deze plaat uit 1995 was zijn eerste individuele poging. Het album werd alom geprezen door zowel critici als hiphopfans, die het beschouwen als een van de beste albums aller tijden. Voor zijn Gel-NYC ontwerp gebruikte Baque de kleuren van de originele cassette-uitgave van 'Only Built 4 Cuban Linx...', waarvan zowel de hoes als de cassette paars van kleur waren. Een andere Amerikaanse rapper, Cam'Ron, bracht Baque op het idee voor zijn tweede kleur: de Gel-NYC 'Teal Pink'. Deze had dezelfde Pure Silver basis, met suède bekleding in een helder turquoise genaamd Green Blue State naast pastelroze accenten. Deze laatste kleur was een directe verwijzing naar de liefde van de kunstenaar uit Manhattan voor roze kleding, in het bijzonder als eerbetoon aan de bontjas die hij droeg tijdens een New York Fashion Show begin jaren 2000. Cam'Ron is een fervent volger van mode en af en toe een ontwerper. Hij heeft ook zijn affiniteit met turquoise kleding laten blijken, vandaar de toevoeging van deze tint aan Baque's tweede Gel-NYC ontwerp.
Een succesvolle release
De gezamenlijke ASICS Gel-NYC x Awake NY sneakers werden in januari 2023 aan de wereld onthuld toen ze op de catwalk verschenen tijdens Paris Fashion Week. Nog zonder flagshipstore - deze zou later dat jaar in New York's Lower East Side worden geopend - bood Baque de schoen aan tijdens een reeks pop-ups, waarvan er één te vinden was in de Rue des Francs-Bourgeois in de Franse hoofdstad; een straat die bekend staat om zijn chique modeboetieks. De Gel-NYC bleek meteen een groot succes en in 2023 en 2024 volgden er verschillende kleurstellingen. Daarnaast inspireerden de prachtige ontwerpen van Awake NY andere creatieve entiteiten om hun eigen gezamenlijke versies van het nieuwe silhouet te produceren, wat resulteerde in een groot aantal excentrieke sneakers.
Nieuwe samenwerkingen
Deze samenwerkingen begonnen al vroeg in de levensduur van de Gel-NYC, met de eerste samenwerkingen die plaatsvonden slechts enkele maanden nadat de Awake NY sneakers uitkwamen. Misschien wel toepasselijk waren de eerste twee samenwerkingen met de kledingretailer Bodega uit Boston en het Japanse merk Fujitaka, dat bekend staat om de productie van leren accessoires van hoge kwaliteit. De Bodega schoen kreeg de naam 'After Hours' omdat het een eerbetoon was aan de steden waar beide merken vandaan komen. De brede mazen leken op stadshekken en het ontwerp van de overlays weerspiegelde de complexe verbindingen in de stedelijke infrastructuur, terwijl het kleurenpalet van grijs en bruin deed denken aan verbleekt asfalt en betonnen muren, met levendige accenten die de neonkleuren van winkelverlichting in het donker nabootsten. Fujitaka's 'Imbari Pack' ontwerp had daarentegen een meer ingetogen kleurenschema van suave marineblauw en andere rijke blauwtinten. Het had ook een uniek vetersysteem en dynamische stiksels, waardoor het een geheel eigen look kreeg.
Updates en variaties
In 2024 breidde ASICS de Gel-NYC-collectie uit met de Utility-variant; een robuustere optie die dankzij de duurzame en waterbestendige eigenschappen zeer geschikt was voor buitenavonturen. Een ander model, de Gel-NYC 2055, liet zich inspireren door de GT-2050 en GT-2060 hardloopschoenen van het merk, waarbij aspecten van de hiel, de vetersluiting en de logo's op de zijkanten werden aangepast om een geheel eigen look te bieden. Bovendien bleef de NYC een populaire keuze voor samenwerkingspartners. ASICS sloeg de handen ineen met Japanse bedrijven als Needles, dat een stealthy zwart met paarse sneaker ontwierp, het sportieve streetwearmerk ballaholic, waarvan de knappe kleurstelling werd bekleed met weelderig groen suède, het yogagerichte modemerk emmi, met een stijlvol exclusief damesaanbod, en streetwearmerk atmos, waarvan de Blue Topaz kleurstelling werd gecreëerd in samenwerking met dameskledinglabel Lagua Gem. Verder weg produceerde het Amerikaanse lifestylemerk PLEASURES een op de natuur geïnspireerde kleurstelling met de bijnaam 'World of Pleasures' en werkte het in New York gevestigde streetwearmerk Hidden NY aan een elegante wit met groene sneaker, geaccentueerd met pixeleffecten die verwijzen naar de online oorsprong. Europese merken zoals Sneakmart creëerden ook unieke edities, terwijl de in Berlijn gevestigde beauty influencer, model, visagist en Schwarzkopf merkambassadeur Kicki Yang Zhang twee enorm verschillende edities maakte, de ene zwart met verbluffende zilveren accenten, de andere een sierlijke mix van wit en roze. De in Shanghai geboren modepersoonlijkheid showde de schoenen zelf in een gedenkwaardige reclamecampagne waarbij ze een professionele stuntman raadpleegde die haar leerde hoe ze op de juiste manier op haar rug moest vallen tijdens het trampolinespringen en op touwen moest balanceren om de opnamen te maken die nodig waren om de release recht te doen. Buiten de modewereld kregen de populaire Japanse anime series Bleach en Naruto hun eigen ontwerpen, elk met kenmerkende details die refereerden aan personages uit de respectievelijke shows, waardoor ze zeer gewild waren onder hun gepassioneerde fans.
Een krachtig verhaal
Bij het ontwerpen van de Gel-NYC deed ASICS iets wat het merk nog nooit eerder had gedaan: samenwerken met een ander bedrijf om een compleet nieuwe schoen te ontwerpen. Hoewel de esthetiek is afgeleid van een reeks eerdere modellen, heeft de Gel-NYC zijn eigen unieke look die, zoals Baque zelf heeft gezegd, "een beetje nieuwe technologie met een beetje ouder design" samenvoegt. Het resultaat is een comfortabele sneaker met moderne flair die aanvoelt alsof hij al jaren meegaat. Als product van ASICS' bloeiende samenwerking met Awake NY vertegenwoordigt het de gedurfde stijl van New York City zonder het sportieve randje van old-school hardloopschoenen te verliezen, terwijl het een krachtig verhaal vertelt over streetwearcultuur en merkerfgoed.