SPORTSHOWROOM

ASICS

Gel-Kayano 14

Een bijna vergeten retro hardloopschoen die een hedendaags mode-icoon werd.

ASICS Gel-Kayano 14
© ASICS

Een gerespecteerde serie

De ASICS Gel-Kayano is een van de meest gerespecteerde en duurzame lijnen sportschoenen van het merk en gaat helemaal terug tot 1993. Doordrenkt met de allernieuwste Gel demping was elke versie ondersteunend en comfortabel, waarbij de ontwerpers prestaties altijd boven uiterlijk stelden. Dus hoewel ze vaak populair waren onder de hardlopers, werden ze zelden als modieus beschouwd. In de jaren 2020 waren de trends echter veranderd en was de retro-esthetiek van de Gel-cushioned hardloopschoenen van het merk uit de jaren 1990 en 2000 plotseling het toppunt van stijl. Als gevolg daarvan bracht ASICS verschillende historische silhouetten terug, maar degene die de grootste impact had, was de iconische Gel-Kayano 14.

© ASICS

Een onzekere toekomst

Tegen de tijd dat ASICS de Gel-Kayano 14 in 2008 uitbracht, was de lijn goed ingeburgerd en werd elk nieuw model met enthousiasme en verwachting begroet door hardlopers in zowel Japan als het buitenland, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, waar recreatief hardlopen sinds de jaren 70 aan populariteit had gewonnen. Ondanks de sterke reputatie ging de serie echter een onzeker tijdperk in omdat de legendarische oprichter en naamgever, Toshikazu Kayano, niet langer deel uitmaakte van het ontwerpteam. De visionaire ontwerper, die in het bedrijf bleef en uiteindelijk curator van de ASICS-archieven werd, had een grote rol gespeeld in het succes van de originele Gel-Kayano Trainer en hield toezicht op de technologische evolutie van de serie in de jaren die volgden, ontwierp de eerste dertien versies en vestigde het als een gerespecteerd model in hardloopkringen. Zonder zijn leiderschap was het onduidelijk of deze hoge standaarden gehandhaafd konden blijven.

© ASICS

Een erfenis van ontwerpprincipes

ASICS hoopte dit nieuwe tijdperk goed te kunnen beginnen en richtte zich tot een jonge ontwerper met de naam Hidenori Yamashita. Omdat hij al had gewerkt aan de Gel-cushioned sneakers van het merk, was hij bekend met de Kayano-lijn en kon hij Toshikazu's vaste ontwerpprincipes gebruiken als leidraad voor zijn werk. Naarmate de serie zich ontwikkelde, volgde Toshikazu de Japanse filosofie van 'kaizen', die zich richt op het aanbrengen van geleidelijke maar voortdurende verbeteringen in de loop van de tijd om de best mogelijke schoen op het gegeven moment te creëren. Toshikazu gebruikte dus bij elke update de nieuwste ASICS-technologieën, waardoor Yamashita een uitstekend platform had waarop hij zijn Gel-Kayano 14 kon bouwen. Hij liet zijn jonge collega ook een sterke erfenis van praktijken na, waaronder het idee om een solide ontwerpverhaal achter elke schoen te hebben en wetenschappelijke en klantinzichten evenals markttrends te gebruiken om te leren hoe hij het beste aan de wensen en behoeften van zijn publiek kon voldoen. Tot slot, en misschien wel het belangrijkste, gaf Toshikazu zijn speelse geest door, die elk ontwerp doordrenkte met het soort passie en plezier dat het hart van elke atleet zou kunnen veroveren.

© ASICS

Inspiratie vinden

Na deze idealen begon Yamashita na te denken over zijn eigen verhaal en hoe hij kon voortbouwen op de stevige funderingen die zijn voorganger had achtergelaten om een technologisch geavanceerde hardloopschoen te creëren die de naam Gel-Kayano waardig was. Terwijl eerdere versies waren geïnspireerd door van alles en nog wat, van insecten tot horloges en Europese sportauto's, werd Yamashita gegrepen door het begrip 'flash', of zoals hij het uitdrukte: "die uitbarsting van actie waarbij de loper landt bij de hiel en wegduwt bij de tenen." Dit vormde de basis voor elk aspect van de Gel-Kayano 14, en het resultaat was een dynamische high-performance hardloopschoen die een van de meest iconische silhouetten in de geschiedenis van het merk zou worden.

© ASICS

Een krachtig ontwerp

Toen ASICS de Gel-Kayano 14 in 2008 voor het eerst uitbracht, werd deze al snel gezien als een verbetering ten opzichte van de 13. De schoen had een betere demping en een lager gewicht. Lopers profiteerden van een betere demping en ondersteuning, niet in de laatste plaats door de Gel insert in de hiel, die 25% groter was dan die van zijn voorganger. Deze werd verder beschermd door een harsplaat om overcompressie te verminderen, terwijl een laag Solyte-schuim van het merk lichtgewicht schokdemping toevoegde van middenvoet tot hiel. Dit materiaal is zacht maar duurzaam en biedt ook een goede respons, zodat de drager met meer energie kan rennen. Een tweede Gel-inzetstuk dempt de voorvoet en de middenvoet wordt gestabiliseerd door een stijve Trusstic-steunplaat. Ondertussen zorgde het complexe geometrische profielontwerp voor krachtige tractie van hiel tot teen, met flex-groeven voor een vrij bewegingsbereik voor een soepele overgang door de voet. Deze meerdere ondersteunende lagen vormden samen ASICS' "Structured Cushioning" systeem, dat is ontworpen om pronators te helpen zonder het zware, logge gevoel dat normaal wordt geassocieerd met stabiliteitsschoenen. Daarnaast had de Gel-Kayano 14 een ademend bovenwerk van mesh met duurzaam synthetisch leer, reflecterende elementen, een vernieuwde hielpasvorm en een ruim teenstuk, zodat hij hardlopers honderden kilometers comfortabel kon ondersteunen en de kans op blessures sterk verminderde. Het bood alle aspecten van 'flash' waar Yamashita op gehoopt had, van de beschermde hiellanding tot de energieke toe-off. Dit maakte de schoen niet alleen populair bij de atletiekgemeenschap, maar leverde hem ook prijzen op van gerespecteerde hardlooppublicaties. Hoewel hij in die tijd niet als mode-item werd beschouwd, zorgden de golvende overlays, de opvallende zijwandstrepen, de glanzende zichtbare Gel en de algehele strakke, futuristische esthetiek voor een charismatische look die ook buiten de baan de aandacht trok.

© ASICS

Nieuwe trends, nieuwe partnerschappen

Na een succesvolle periode als een van de topschoenen van het merk werd de Gel-Kayano 14 vervangen door een nieuwer model en ging hij al snel uit productie. Maar een decennium later waren zowel het sport- als het modelandschap veranderd, waardoor de perfecte omgeving ontstond voor een verbluffende comeback. De basis werd gelegd in 2018, toen ASICS inspeelde op de groeiende trend naar old-school mesh hardloopschoenen door de Gel-Kayano 5 opnieuw te lanceren. De stijlvolle throwback-stijl werd verwelkomd door de modegemeenschap, vooral nadat het model te zien was in samenwerkingen met het Berlijnse label GmbH en de legendarische Britse ontwerpster Vivienne Westwood. Dit leidde tot een diepere stap in de industrie en al snel had ASICS een sterke relatie opgebouwd met de opkomende Bulgaarse herenmodeontwerper Kiko Kostadinov. Na zijn eerste samenwerking met ASICS in 2018 was Kostadinov meer dan een gewone medewerker en veranderde hij in een merkconsultant naarmate het vertrouwen tussen de twee partijen groeide. Het was deze samenwerking die de prachtige terugkeer van de Gel-Kayano 14 teweegbracht. Zonder deze samenwerking zou het silhouet uit 2008 voor altijd deel hebben uitgemaakt van de geschiedenis van ASICS.

© ASICS

Een overtuigende keuze

Na de succesvolle terugkeer van de Gel-Kayano 5 en de almaar groeiende populariteit van Y2K-runners en vaderschoenen, dook ASICS opnieuw in zijn archieven om te zien welke andere modellen succes zouden kunnen boeken in het moderne tijdperk. In 2020 waren de leidinggevenden klaar om de Gel-Kayano 13 opnieuw te lanceren - het was tenslotte de laatste in de lijn die was ontworpen door de oprichter met zijn naam en een geweldige manier om zijn nalatenschap te vieren. Kostadinov dacht daar echter anders over en suggereerde dat de 14 een betere keuze zou zijn vanwege de futuristische esthetiek en het opzwepende gevoel van snelheid dat het opriep. Het merk was overtuigd en Yamashita werd teruggeroepen om zijn klassieke silhouet te reproduceren voor een retro release.

© ASICS

Moderne updates en een klassieke look

Yamashita bracht niet gewoon exact dezelfde schoen uit, maar gaf de ASICS Gel-Kayano 14 een eigentijdse upgrade met de modernste materialen om hem nog lichter en flexibeler te maken dan het origineel. Het bovenwerk werd ook verfijnd voor nog meer comfort en een betere pasvorm, met de toevoeging van gerecyclede materialen en milieuvriendelijkere productieprocessen om de duurzaamheid te verbeteren. In wezen behield het echter alle ondersteunende prestatietechnologieën die van het origineel zo'n geliefd atletisch schoeisel maakten. Ondertussen had de buitenkant de klassieke look van de hardloper uit de jaren 2000, met een bovenwerk van mesh en gebogen overlays die een fascinerende retro-sportuitstraling uitstraalden die de alomtegenwoordige streetweartrends van begin jaren 2020 belichaamden. Met zijn originele kenmerken en winnende esthetiek intact, was de Gel-Kayano 14 de perfecte mix van prestaties en stijl, die zowel moderne sneakerliefhebbers als casual fans aansprak.

© ASICS

De gedurfde UB1-S

In lijn met zijn verheven positie binnen ASICS' gemeenschap van ontwerpers, was Kiko Kostadinov een integraal onderdeel van de herlancering van de Gel-Kayano 14. Yamashita was druk bezig met het creëren van stijlvolle sneakers. Terwijl Yamashita druk bezig was met het creëren van stijlvolle retro-kleurstellingen met metallic zilveren panelen en levendige tonale accenten die zijn originele 'flash'-concept opriepen, herzagen Kostadinov en zijn innovatieve studio de esthetiek van de schoen door te experimenteren met verschillende materialen en kleurencombinaties. Ze produceerden een set van vier onderscheidende versies van zijn UB1-S model, elk met een karakteristiek langwerpig treklipje dat uit de patch-free tong komt. Qua technologie was de Kiko Kostadinov Gel-Kayano 14 net als die van Yamashita. Hij bood dezelfde krachtige combinatie van comfort, stabiliteit en ondersteuning, maar dan met de gedurfde, fashion-forward stijl van de inventieve Bulgaar, waardoor hij de geschiedenis van de hardloopschoen oversteeg en bekend werd om zijn charismatische uiterlijk en prestaties.

© ASICS

wedergeboorte van cool

Dankzij Yamashita's grondige kennis van de schoen, Kostadinovs waardevolle ontwerpinbreng en een tijdige trendrelease werd de Gel-Kayano 14 al snel opgenomen in de modewereld. Als gevolg hiervan bracht ASICS in 2021 een reeks nieuwe kleurstellingen uit en al snel probeerden meer van de steeds langer wordende lijst van samenwerkingspartners van het merk hun eigen creatieve draai aan het retrosilhouet te geven. De eerste die dat deed was Awake NY-oprichter Angelo Baque, wiens oog voor levendig hedendaags design hem de onvergetelijke 'Rebirth of Cool'-kleurstelling opleverde in felle blauwe, gele en rode tinten die een eerbetoon waren aan zijn Ecuadoraanse afkomst. Het werd uitgebracht met een gelikte zwart-wit korte film van Baque die een optreden introduceert van rapper Ladybug Mecca in het historische Nuyorican Poets Café in New York. In het filmpje zijn verschillende bandleden en toeschouwers te zien die zijn Gel-Kayano 14 dragen, waarmee hij laat zien dat het een coole, casual sneaker is voor ontspannen socializen. Ondertussen speelden Mecca en de band een versie van "Rebirth of Slick (Cool Like Dat)" - de eerste single die haar raptrio Digable Planets in 1993 uitbracht - waarmee ze de naam in verband brachten met Baque's inspiratiebronnen en zelfs de 'wedergeboorte' van het silhouet zelf.

© ASICS

Vroege samenwerkingen

De Angelo Baque x Gel-Kayano 14 was ongelooflijk populair en in 2022 breidde ASICS zijn samenwerkingsprogramma uit met celebrityfotograaf Renell Medrano en haar kledinglabel Ice Studios en het pas opgerichte platenlabel Field Trip Recordings van DJ en producer Zack Bia. Terwijl Medrano een elegante lichtblauwe sneaker met gele accenten ontwierp, geïnspireerd door haar fotografie en haar liefde voor ijs, creëerde Bia een extreem gelimiteerde versie in contrasterend wit en zwart met een vintage ogende crèmekleurige tussenzool. Daarnaast bracht het Japanse kledingmerk BEAMS een excentrieke schoen uit met een GORE-TEX bovenwerk gehuld in een zwart muskietennet, maar het was ASICS' samenwerking met de Canadese ontwerpstudio JJJJound die echt de aandacht trok van de modegemeenschap in het algemeen.

© ASICS

Een uitstekend debuut

Voor zijn eerste samenwerking met ASICS ontwierp het nostalgische en toch innovatieve label van Justin R. Saunders twee ingetogen, minimalistische kleurstellingen met elegante neutrale tinten die zowel de kenmerkende look van ASICS als de tijdloze verfijning van de kleding van JJJound weerspiegelen. Deze geraffineerde sneakers maakten gebruik van de vintage Y2K-roots en sportgeschiedenis van de Kayano 14 en boden tegelijkertijd een mate van veelzijdigheid waarmee de drager moeiteloos en in stijlvol comfort kon bewegen tussen thuis, vrije tijd en formele gelegenheden. Het resultaat was een wijdverspreide aantrekkingskracht en het werd een van de populairste samenwerkingen van het merk, niet alleen voor de Gel-Kayano 14, maar ook voor de hele Kayano-lijn en zelfs de bredere Sportstyle-lijn.

© ASICS

Een gewild mode-item

De samenwerking met JJJJound liet zien hoe ver de Gel-Kayano 14 al was verwijderd van zijn oorsprong als hardloopschoen en lanceerde hem echt als een gewild mode-item. Invloedrijke beroemdheden zoals Hailey Bieber begonnen de schoen te dragen. Het Amerikaanse model en creatief directeur verscheen herhaaldelijk op pilatesles in de Field Trip Recordings-editie en bewees daarmee de stilistische veelzijdigheid en athleisure-capaciteiten. Terwijl het silhouet aansloeg in de mode-industrie, liet ASICS keer op keer zien dat het een van de beste merken ter wereld was in het werven van uitzonderlijk creatief talent, van wie velen het graag gebruikten als hun canvas voor samenwerking. Yamashita's epische Gel-Kayano 14 werd ongelooflijk populair onder jongere generaties, maar was ook nog steeds geliefd bij degenen die zich het origineel nog konden herinneren en bij gepassioneerde sneakerliefhebbers die gefascineerd waren door de krachtige geschiedenis.

© ASICS

Relaties verdiepen

In januari 2023 organiseerde ASICS een pop-up store op de Paris Fashion Week, waarmee het zijn high-fashion credentials verder versterkte. In de loop van het jaar verdiepte het merk zijn relaties met kledinglabels als Ronnie Fieg's Kith en de Japanse boetiek atmos. De eerste ontwierp twee kleurstellingen in typisch elegante tinten, terwijl de laatste een samenwerking aanging met het Zuid-Koreaanse streetwearmerk Undermycar en een strakke, futuristische draai aan de schoen gaf. Unaffected, een ander Aziatisch modemerk, bracht vervolgens een gedurfd drie-pack Gel-Kayano 14's uit met een vernieuwd vetersysteem, en het Canadese lifestylemerk Aritzia bracht zijn overtuigende 'alledaagse luxe'-concept naar het silhouet met een sierlijk eigen drie-pack.

© ASICS

Eerbetoon aan de geschiedenis

2023 markeerde ook de 30e verjaardag van de Gel-Kayano-lijn en ASICS koos ervoor om dit te vieren door een gloednieuwe sneaker aan de collectie toe te voegen. Deze staat bekend als de Gel-Kayano Legacy en brengt elementen van eerdere modellen samen. De ontwerper, Yuuki Okumura, wilde een eerbetoon brengen aan het diepe erfgoed van de Kayano door de belangrijkste functionele kenmerken en kenmerkende details van elk tijdperk van de schoen te presenteren. Van de Gel-Kayano 14 nam hij de volledige zool, waarmee hij de impact van het silhouet op de serie liet zien en benadrukte hoe effectief het Structured Cushioning-concept nog steeds was, zelfs drie decennia na de eerste creatie.

© ASICS

Uitbreiding van samenwerkingen

De populariteit van de Gel-Kayano 14 nam in 2024 nog verder toe en er werden tientallen opvallende nieuwe kleurstellingen uitgebracht naast nog meer samenwerkingen. Atmos herzag het silhouet met een ontwerp met tinten geïnspireerd op het bruisende nachtleven van Tokio, en Field Trip Recordings keerde terug met de niet te missen 'Fern Green' colourway. Ondertussen zette Kith zijn reeks Marvel-sneakers voort met de 'Silver Surfer'-editie en breidde ASICS zijn Aziatische roster uit met samenwerkingen met het Zuid-Koreaanse merk The Museum Visitor en het Singaporese duo van sneakerboetiek Limited Edt en het SBTG-label van sneakerartiest Mark Ong. Het merk vergrootte ook zijn wereldwijde bereik door samen te werken met het Braziliaanse herenkledinglabel P. Andrade aan een kleurrijk ontwerp waarvan de glinsterende natuurlijke tinten de levendige landschappen van het land weerspiegelen, voordat het ging samenwerken met het Ayrton Senna Institute om het leven en de carrière van de enigmatische Braziliaanse Formule 1-coureur te vieren. Het jaar werd afgesloten met twee unieke Gel-Kayano 14 samenwerkingen, een met het Amerikaanse creatieve label Concepts, wiens felgekleurde 'Out of Office' editie was gemaakt om de drager te bevrijden van de dagelijkse sleur door de rust en ontspanning van een zonovergoten vakantie op te roepen. De andere werd ontworpen als onderdeel van ASICS' 'Crafts For Minds' initiatief met creatief directeur Florence Tétier, die de Kayano 14 koos naast twee Gel-Nimbus silhouetten omdat ze er zelf fan van was. In samenwerking met leerlingen van Ecole Les Petites Ruches - een school voor neurodiverse kinderen die leren stimuleert door middel van natuur, inclusie en verbinding - maakte Tétier voor elke schoen unieke kralen en bedeltjes van geupcycled speelgoed en andere afvalmaterialen, waarbij de winst rechtstreeks naar de inspirerende school ging.

© ASICS

Een nog groter jaar

Na andere samenwerkingen met het vooraanstaande Amerikaanse lifestylemerk Lapstone and Hammer en het high-end herenkledinglabel 8ON8, ging ASICS 2025 in met nog grotere plannen voor de Gel-Kayano 14. Naast een uitgebreide collectie fascinerende schoenen, is de Gel-Kayano 14 een van de meest populaire merken in de VS. Naast een uitgebreide collectie fascinerende algemene releasesneakers, maakte het merk een aantal van zijn meest geliefde samenwerkingskleuren tot nu toe, te beginnen met de elegante 'Eucalyptus'-editie van de invloedrijke styliste Juliana Salazar, voordat het opnieuw de Japanse cultuur naar een hoger plan tilde via samenwerkingen met modemerken als Beauty & Youth en Urban Research, maar ook met de eigenzinnige verhalende rockband Zutomayo. In het voorjaar lanceerde ASICS de gewilde 'Just Say No'-kleur als een exclusieve samenwerking met de kledingboetiek Sneaker Politics in Los Angeles en ging een samenwerking aan met het Franse luxemerk A.P.C. om de allereerste uitgebreide collectie tenniskleding samen te stellen met onder andere een two-pack tijdloze Gel-Kayano 14's voor buiten het veld. Rond deze tijd begonnen geruchten de ronde te doen dat JJJJound in de zomer zou terugkeren om een derde sneaker toe te voegen aan de gezamenlijke set, waardoor er nog meer opwinding ontstond rond het retrosilhouet. Dit langverwachte vervolg werd uiteindelijk in juni 2025 gelanceerd en bestond uit een paar gracieuze kleurstellingen, elk versierd in een kenmerkende mix van neutrale en metallic zilveren tinten, met elegante blauwe accenten op de ene en donker marineblauw naast levendig geel op de andere. Ingetogen, stijlvol en zeer geraffineerd belichaamden ze alles wat de moderne mode- en sneakergemeenschap was gaan koesteren aan de Gel-Kayano 14.

© ASICS

Een uitmuntende moderne sneaker

De basis voor het succes van de Gel-Kayano 14 werd gelegd toen Toshikazu Kayano aan het eind van de jaren 80 bij ASICS kwam werken - lang voor de terugkeer van deze moderne sneaker. Zijn komst viel samen met de introductie van Gel cushioning, waarmee hij zijn serie hardloopschoenen met vertrouwen kon lanceren, omdat hij wist dat het een enorme ondersteuning onder de voeten zou bieden. Met zijn kenmerkende aanpak gaf hij de Kayano-lijn zijn vrolijke geest en krachtige werkethos mee, en dit werd uiteindelijk doorgevoerd in elk volgend model, zelfs nadat hij andere dingen ging doen. Dus toen Hidenori Yamashita het roer overnam, volgde hij Kayano's principes en ontwierp hij een uitzonderlijke hardloopschoen. Hierdoor wordt de Gel-Kayano 14 sinds zijn terugkeer in deze tijd consequent geprezen als een van de meest comfortabele sneakers die er zijn. Deze iconische schoen wordt nu meer beschouwd als een lifestyle-silhouet dan als een sportieve schoen. Hij is gedurfd stijlvol en ongelooflijk veelzijdig, met een aantal van de grootste ASICS-samenwerkingen die de steeds groter wordende back-catalogus opwaarderen. De Gel-Kayano 14 is verre van een nostalgische gimmick, maar zijn meeslepende retro charme wordt ondersteund door uitmuntende technologische prestaties - kortom, de Gel-Kayano 14 is het hoogtepunt van het ASICS Sportstyle-assortiment.

Meer lezen

SPORTSHOWROOM maakt gebruik van cookies. Over ons cookiebeleid.

Doorgaan

Kies je land

Europa

Amerika

Aziatisch-Pacifisch

Afrika

Midden-Oosten