SPORTSHOWROOM

ASICS

Gel-1130

Een klassieke mix van demping, stabiliteit en Y2K-styling.

ASICS GEL-1130
© ASICS

Een klassieke hardloopschoen

In de jaren 2000 stond ASICS bekend om het produceren van uitstekende sportschoenen voor iedereen, van de beste professionals tot de casual hobbyist. De hardloopschoenen van het merk waren vooral succesvol omdat ze de grenzen van innovatie verlegden met prestatieverbeterende technologieën zoals het Impact Guidance System en de Solyte-middenzool. Dit hielp onder andere het vlaggenschip Gel-Kayano en de volgende generatie Gel-Kinsei om populaire sportkleding te worden, waarna ASICS de Gel-1000 serie oprichtte. Ontworpen om hoogwaardige instapopties te bieden voor lopers van alle niveaus en stijlen, bereikte de serie stabiliteitsschoenen haar 9e iteratie in 2008: de Gel-1130. Met zijn ondersteunende eigenschappen en klassieke esthetiek uit het Y2K-tijdperk werd het een populair hardloopsilhouet, maar buiten de sport hield het weinig belangstelling vast. In die tijd had ASICS weinig tractie binnen de lifestylemarkt, maar meer dan tien jaar later was dat heel anders en had de Gel-1130 precies de juiste look om een verbluffende comeback te maken.

© ASICS

Veranderende trends

Tegen het einde van de jaren 2010 had de normcore modetrend, waarvan de volgers functie belangrijker vonden dan stijl, echt voet aan de grond gekregen en waren de zogenaamde 'dad shoes' in de mode. Grove zolen en ademend bovenwerk kregen de voorkeur boven de slankere ontwerpen die eerder in het decennium populair waren geweest, waarbij vooral hardloopschoenen uit de jaren 90 en 2000 erg gewild waren. Veel ASICS-silhouetten uit deze periode werden gedragen als lifestyle-sneakers in plaats van voor hun atletische dapperheid, en het merk leunde op deze verschuiving in stijlen door historische modellen, met name die uit de geliefde Gel-Kayano-reeks, opnieuw te gebruiken of opnieuw uit te brengen. Rivaliserende schoenenfabrikanten gebruikten vaak samenwerkingen om een hype rond nieuwe releases te creëren, dus in 2017 benaderde ASICS de Bulgaarse modeontwerper Kiko Kostadinov om zijn eigen lanceringen een boost te geven.

© ASICS

Een veelbelovende ontwerper

Kostadinov studeerde in 2016 af aan Central Saint Martins - een kunstuniversiteit in Londen - en was toen al bekend geworden in de industrie door zijn werk met het Amerikaanse modehuis Stüssy. Met financiële steun van de British Fashion Council bracht hij in januari 2017 zijn eerste collectie fijnbewerkte kleding uit en nog voor het einde van het jaar werd hij benoemd tot creatief directeur van regenjasontwerpbedrijf Mackintosh 0001. Kostadinovs focus op stijlvolle maar functionele kleding trok de aandacht van de leidinggevenden van ASICS, die hem vroegen om de allereerste gezamenlijke ontwerper van het merk te worden. Het duo sloeg goud met hun debuutrelease, de Gel-Burz 1, die door zijn minimalistische esthetiek en ondersteunende eigenschappen zowel qua stijl als comfort een geweldige optie is.

© ASICS

Een productief partnerschap

Na dit eerste succes ging ASICS een partnerschap aan met Kiko Kostadinov en zijn groeiende team, waartoe ook de bekende ontwerptweeling en Central Saint Martins-alumni Laura en Deanna Fanning behoorden. In de daaropvolgende jaren werkten ze aan verschillende historische en originele silhouetten, zoals de exclusieve Gel-Korika voor vrouwen, de offbeat Gel-Sokat, de gestreepte Gel-Delva 1 en de suave Gel-Burz 2. De samenwerking was zo effectief dat Kostadinov in oktober 2020 een vaste consultant werd aan het hoofd van de ASICS SportStyle-divisie. In deze rol werkte hij nauwer samen met het merk, adviseerde hij de schoenontwerpers over bredere creatieve keuzes en stelde hij hele assortimenten samen.

© ASICS

Een solide basis

Het eerste silhouet dat voortkwam uit deze gedurfde creatieve onderneming was de UB1-S Gel-Kayano 14. De ontwerpstudio van Kostadinov creëerde drie kleurstellingen op basis van de premium hardloopschoen uit 2008, die ASICS eind 2020 uitbracht als een algemene retro release. De fascinerende look van de UB1-S trok enorm veel aandacht en gaf zowel de UB1-S als het klassieke model een sterke start die uiteindelijk de weg vrijmaakte voor tientallen nieuwe SportStyle sneakers. Het was op deze sterke basis dat de Gel-1130 in 2021 werd teruggebracht met een bijgewerkt ontwerp dat niettemin de esthetiek van het origineel eer aandeed.

© ASICS

Tal van functionele functies

Onder invloed van de Gel-Kayano 14 werd de Gel-1130 gemaakt van moderne materialen zoals suède en synthetisch leer, die werden gebruikt om duurzame overlays te vormen over het ademende bovenwerk van mesh. De lambrisering had een grillige indeling die werd gevormd door de gebogen overlay op de laterale flank die van de achterkant van de schoen naar de voorvoet liep, en de vervormde hieloverlay eronder. Scheve Gel-teksten sierden de achterkant van de voet, terwijl het al even vreemde ASICS Gel-1130-logo op de tong prijkte. Het bekende ASICS-logo verscheen op elke zijwand, met het ovaalvormige symbool van het merk onder aan de oogpijp. De zachte schuimvulling in de middenzool zorgde voor uitstekende ondersteuning onder de voeten, naast de schokabsorberende Gel-kussentjes in de hiel. De originele 1130 was gebouwd als een stabiliteitsschoen en dat werd weerspiegeld in de 2021 versie door het gebruik van het ASICS Trusstic systeem. Dit bestond uit een stijve schacht onder de voetboog die de drager hielp een uitstekende stabiliteit en balans te behouden door torsie via de middenvoet te verminderen. Duurzaam rubber werd gebruikt op de buitenzool, waarvan het oppervlak was gemarkeerd met complexe profielpatronen en diepe flex-groeven voor uitstekende tractie en bewegingsvrijheid.

© ASICS

Een stijlvolle remix

Dit alles maakte van de Gel-1130 een geweldige alledaagse schoen met de veelzijdigheid om ook lichte oefeningen te ondersteunen. Functies zoals de inlegzool werden vervaardigd met behulp van milieuvriendelijke methoden die minder water verbruikten en minder koolstofuitstoot produceerden, waardoor het ook een duurzame optie is. Bovendien sprak het retro-uiterlijk van de schoen een grote schare fans aan omdat het paste bij de 'vaderschoen'-revival van die tijd, maar het was Kiko Kostadinov's UB2-S model dat het succes van de ASICS Gel-1130 echt lanceerde. De UB2-S was geïnspireerd op de Gel-Trail Attack 7, die op dat moment zelf al meer dan tien jaar oud was en werd naar verluidt "geremixt voor alledaagse functionaliteit". De schoen was bedekt met een dicht geweven gaas met de logo's op de zijkanten, de beschermende veiligheidsneus, de hieloverlay en de eyestay over de bovenkant en de rest van het paneelwerk eronder verborgen, wat de schoen een fascinerende esthetiek gaf. Technologisch kwam het overeen met de algemene release, dus het leverde net zoveel comfort als stijl. Tot slot liep de tong uit in een treklus - een opvallend kenmerk dat veel van Kostadinovs ontwerpen gemeen hebben.

© ASICS

Vijf opvallende kleurstellingen

In totaal zijn er drie heren- en twee damesedities van de Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130 uitgebracht. De eerste was uitgevoerd in een rijke bordeauxrode kleur met de naam Deep Mars en Graphite Grey accenten, de tweede in een strakke antracietkleur met de naam Asphalt en opvallende Pure Silver accenten op de logo's en het hielpaneel, en de derde had een smokey grey Metropolis bovenwerk met een lichtblauwe Lichen Rock tussenzool. De ontwerpen voor dames waren over het algemeen helderder van tint. De eerste was een Wasabi en Aquatic kleurstelling die verschillende tinten groenblauw en turquoise combineert met subtiele roze accenten, en de tweede was uitgevoerd in zandbeige genaamd Lamb Wool met vleugjes puur zilver op de panelen.

© ASICS

Een inspirerende lanceringscampagne

Naast de ontwerpen van Kostadinov bracht ASICS de klassieke Gel-1130 uit in verschillende elegante kleurstellingen die werden getoond in een lanceringscampagne waarbij twee andere creatieve entiteiten betrokken waren: Sabukaru, een in Tokio gevestigd cultuurtijdschrift, en Onlunchbreak, het multidisciplinaire team van digitale ontwerpers van Thuan Tran. De campagne liet zien hoe elke groep de samenbindende effecten van gedeelde ervaringen gebruikte om in contact te komen met mensen en hun gemeenschappen te laten groeien, wat het ethos van de Gel-1130 samenvatte. Voor elke organisatie werd een korte film geproduceerd, waarbij Onlunchbreak werd afgebeeld in een humoristische scène in een klaslokaal en Sabukaru zijn schrijvers liet zien die door de bruisende stad Tokio navigeren in de 'White & Electric Red' colourway terwijl ze de intieme verhalen van de inwoners blootleggen. Deze inspirerende video's benadrukten de kracht van de gemeenschap en hoe mensen samen kunnen komen rond gedeelde passies zoals een interesse in mode, waarbij ASICS de sneaker beschreef als "een aloude klassieker" die "mensen samenbrengt en leeftijdsgenoten en gemeenschappen verheft". Uiteindelijk was de boodschap er een van positiviteit en het trok veel fans naar de ASICS Gel-1130 toen deze voor het eerst uitkwam.

© ASICS

Boeiende partnerschappen

Als gevolg van de inventieve lanceringscampagne en de charismatische ontwerpinnovatie van de Kiko Kostadinov Studio, duurde het niet lang voordat andere modelabels interesse kregen in de Gel-1130. In het voorjaar van 2022 werkte ASICS samen met het veelzijdige creatieve huis en seriemedewerkers HAL Studios om de eerste van verschillende kleurstellingen te maken met rustieke tinten en texturen geïnspireerd door de natuur. Tegen het einde van de zomer werd een levendige versie ontworpen in samenwerking met het damesmerk P.E Nation en een elegante editie in samenwerking met sneakerboetiek NAKED Copenhagen. Dit laatste model had een witte en saliegroene buitenkant die was gemaakt van gerecyclede en veganistische materialen voor een duurzame, ethische schoen die het idee van "verheven leven met ASICS" weerspiegelde. Kiko Kostadinov kwam ook terug met een nieuwe versie van de 1130, de UB4-S. Dit keer werd er een net over de zijlogo's geplaatst, werd er een dynamische voorvoetoverlay toegevoegd en kreeg het paneel een gladde, glanzende afwerking. Er werden drie kleurstellingen van deze futuristisch ogende sneaker uitgebracht, twee in diepe bruintinten met respectievelijk paarse en gele highlights, de andere bedekt met wit mesh met een hemelsblauwe tint eronder en zilveren highlights over de bovenkant.

© ASICS

Een gewild mode-item

Naast deze opvallende samenwerkingssneakers bracht ASICS een reeks stijlvolle algemene releases uit en tegen 2023 was de Gel-1130 te zien aan de voeten van fashionista's van Londen tot New York. Aan het begin van het jaar showde het Deense luxe kledingmerk Cecilie Bahnsen de schoen op de Parijse catwalk als onderdeel van haar FW23-collectie, waardoor hij een high-fashion uitstraling kreeg. Het silhouet kreeg meer bijval op sociale media, waar de samenwerking met NAKED Copenhagen bijzonder goed werd ontvangen. In de herfst werd het Amerikaanse model Kaia Gerber gefotografeerd terwijl ze een stijlvolle witte kleur droeg in Los Angeles, waarmee ze liet zien dat de ASICS Gel-1130 aan populariteit begon te winnen onder beroemdheden. In deze periode werden er nog meer samenwerkingen uitgebracht, waaronder het 'Vintage Tech Pack' van Kith , dat ook een Gel-Kayano 14 bevatte. Het kunstzinnige kledinglabel Gallery Dept. uit Los Angeles produceerde een exclusief ontwerp met handgestanste details en de Japanse streetwearboetiek atmos werkte samen met het Zuid-Koreaanse modemerk OJOS aan een krachtige, etherische sneaker.

© ASICS

Unieke samenwerkingen

De populariteit van de ASICS Gel-1130 nam in 2024 alleen maar toe en het merk bracht de nieuwe NS-variant uit. De NS, gebouwd met stevige ripstop-stoffen en verstevigd met niet-naadbare elementen in plaats van mesh, bood een robuustere optie met een meer space-age look door de gladde buitenkant en gedurfde kleurvlakken. Ondertussen keerde Kith terug voor nog een samenwerking, dit keer met Marvel om een kleur te creëren die geïnspireerd was op het beroemde X-Men personage Magneto ter ere van 85 jaar Marvel Comics. ASICS eerde ook de stad waar het bedrijf is gevestigd door twee kleurstellingen te maken voor het Vissel Kobe voetbalteam met de kleuren van zowel hun thuis- als uittenues. Maar misschien wel de meest unieke van alle Gel-1130 samenwerkingen kwam van het Canadese merk BENTGABLENITS. BGN staat bekend om het maken van unieke mode-items door oude materialen te upcyclen en gebruikte zijn uitgebreide archief van vintage Cracker Jack snuisterijen, die in de hele 20e eeuw in verpakkingen van het Amerikaanse snackvoedsel zaten, om op maat gemaakte versies van de Gel-1130 te maken. De zogenaamde "Toy Surprises" werden aan een ketting of koord rond de kraag van elk van de 200 geproduceerde paren gehangen, waardoor elke schoen uniek werd. De schoenen met de zeldzaamste en meest verzamelbare snuisterijen zaten in een speciale doos die met de hand was gemaakt door de in Milaan gevestigde studio Edith Di Monda, waardoor de sterke retro-uitstraling van de 'A Prize In Every Box'-collectie nog authentieker werd.

© ASICS

Een iconisch silhouet

De ASICS Gel-1130 begon als een instapmodel hardloopschoen, maar meer dan tien jaar nadat hij voor het eerst werd uitgebracht, zorgde een door Kiko-Kostadinov geïnspireerde comeback ervoor dat het een van de meest gewilde lifestyle sneakers van die tijd werd. Tijdens de heruitgave in 2021 werd het een "klassieker" genoemd die "op het snijvlak ligt van tijdloos design, het idee van eenheid onder de crew en verhalen vertellen door middel van gedeelde ervaringen". Dit onthult het doel van ASICS om een iconisch silhouet te creëren dat gemeenschappen bij elkaar zou kunnen brengen, wat de Gel-1130 volgens velen is. Sindsdien hebben zijn meeslepende retrofuturistische stijl, veelzijdige functionaliteit en krachtige ontwerpverhaal hem opmerkelijk populair gemaakt over de hele wereld.

Meer lezen

SPORTSHOWROOM maakt gebruik van cookies. Over ons cookiebeleid.

Doorgaan

Kies je land

Europa

Amerika

Aziatisch-Pacifisch

Afrika

Midden-Oosten