SPORTSHOWROOM

adidas

SL 72

Een stijlvolle hardloper met een strak, minimalistisch ontwerp.

adidas SL 72
© adidas

Een nieuwe hardloopschoen

In het begin van de jaren 1970, terwijl atleten van over de hele wereld zich voorbereidden op de Olympische Spelen in München, werkte adidas hard aan de ontwikkeling van een hardloopschoen die hen sneller en lichtvoetiger moest maken. De SL 72 werd al snel een favoriet onder hardlopers en nu, meer dan 50 jaar later, is het een van de meest iconische silhouetten van adidas.

© adidas

De superlichte 72

De adidas SL 72 was ontworpen met snelheid in het achterhoofd, met een slimme combinatie van materialen die hem ongelooflijk licht maakten en uitstekend geschikt voor alledaags hardlopen. Het belangrijkste kenmerk was een nylon bovenwerk, dat inging tegen de heersende tendens in die tijd om hardloopschoenen van leer te maken. Hoewel leer duurzaam is, is het ook vrij zwaar, dus toen adidas het verving door een laag zacht, flexibel nylon, daalde het gewicht van de schoen aanzienlijk. Bovendien voorkwam de zool onnodige bulk, want die bestond uit een dunne EVA-tussenzool en een nog dunnere rubberen buitenzool met een zaagtandprofiel dat zowel zachte demping als uitstekende grip bood. Hieruit is in feite de naam SL 72 ontstaan, waarbij het getal staat voor het Olympische jaar waarin de schoen werd uitgebracht en de letters voor "superlicht". Naast deze vederlichte constructie had de SL 72 nog een aantal andere voordelen, zoals ademend vermogen door het nylon bovenwerk, structurele integriteit door de pluchen suède overlays en bescherming tegen schuren door de met rubber beklede teen.

© adidas

De Podiumschoen

Met zo'n sterke lijst kenmerken werd de adidas SL 72 een populaire schoen onder Olympische atleten, hoewel niet per se voor wedstrijden. De schoen bleek meer geliefd te zijn als casual sneaker, waarbij atleten hem droegen terwijl ze ontspannen in het Olympisch Dorp of medailleceremonies bijwoonden, waardoor sommigen hem de Podiumschoen noemden.

© adidas

Een populaire nieuwe hobby

Gestimuleerd door zijn optreden in de Olympische competitie was de SL 72 begin jaren 1970 een enorm succes. Veel mensen begonnen met joggen als hobby en ze hadden allemaal hardloopschoenen nodig, dus als ze die op tv zagen, kozen ze die. Dit was vooral een voordeel voor de SL 72 in de Verenigde Staten, waar zowel casual joggen als hardlopen op afstand een hoge vlucht nam na de gouden medaille van Frank Shorter in een dramatische mannenmarathon in München. In een bijna ongelooflijk spektakel liep een Duitse burger het parcours op voor het laatste deel van de race, waardoor de commentatoren uitriepen: "Dat is Frank niet, dat is Frank niet... dat is een bedrieger, haal hem van het parcours!"Toen Shorter de loper voor hem zag, keek hij verward en bang dat hij de race misschien niet zou winnen, waardoor de commentator tevergeefs riep: "Frank het is nep, Frank!" Dit ongelooflijke moment bracht ongekende aandacht voor de sport en de SL 72 profiteerde optimaal en werd populair als dagelijkse hardloopschoen.

© adidas

Starsky & Hutch

Terwijl de hausse in hardlopen de adidas SL 72 in de eerste helft van de jaren 70 veel sportfans bracht, gaf zijn verschijning in het tv-programma Starsky & Hutch hem een speciaal soort geloofwaardigheid als vrijetijdsartikel in de tweede helft. In de cult-actieserie zoefden de politierechercheurs David Starsky en Kenneth Hutchinson door Californië in een gestroomlijnde rood-witte Ford Gran Torino om de misdaad te bestrijden, waarbij de brutaliteit van Starsky en de meer doordachte aanpak van Hutch elkaar perfect aanvulden. De straatwijze Starsky, gespeeld door acteur Paul Michael Glaser, was degene die de SL 72 droeg. Zijn populariteit sloeg over op de schoen toen hij erin verscheen tijdens de vier jaar durende serie van 1975 tot 1979. Toen het duo in 2004 terugkeerde in een film met Owen Wilson als Hutch en Ben Stiller als Starsky, was Stiller te zien in precies dezelfde blauwe, rode en witte kleurstelling die Glaser in de originele serie had gedragen, waarmee hij zijn plaats in de garderobe van het personage bevestigde en de coole, retro look naar een nieuw publiek bracht.

© adidas

Vintage advertenties

Gedurende deze tijd werd de SL 72 geadverteerd in verschillende publicaties, waarvan sommige nog steeds te zien zijn. Een vintage tijdschrift uit 1975 vergeleek het aanbod van adidas met dat van de andere grote schoenenmerken en onthulde hoe de 72 "twee keer zo vaak als de dichtstbijzijnde concurrent onder de trainingsschoenen" werd gekozen en als "eerste in algehele kwaliteit" werd gerangschikt. Verder werd de "goed verhoogde, afgeronde, goed ondersteunde hiel" geprezen als een "grote innovatie van adidas", voordat commentaar werd geleverd op de goede pasvorm in de teen, de vulling rond de rand van het bovenwerk en de hoge achillespeesbescherming. Twee jaar later pronkte adidas in een advertentie met het feit dat het was "verkozen tot een van de 25 best ontworpen producten" die op dat moment verkrijgbaar waren door het Amerikaanse zakenblad Fortune, met de opmerking dat "Geen enkele andere sportschoen in de lijst voorkwam". Onder deze vetgedrukte tekst stond een afbeelding van de klassieke blauwe kleur met de gestructureerde Ecotex-tong, het witte leren Three-Stripes-logo en hiellipje, het gouden SL 72-logo op de zijkant en de felrode streep rond de bovenkant van de middenzool. In tegenstelling tot moderne sneakerreleases was dit het enige ontwerp dat in de jaren 1970 verkrijgbaar was. Een ander opvallend onderdeel van deze afbeelding was het Trefoil-logo op de tong en hiel. Het merksymbool werd al sinds 1972 op adidas kleding gebruikt, maar verscheen pas in 1976 op de schoenen, waardoor de SL 72 een van de eerste silhouetten was met het nu alomtegenwoordige logo.

© adidas

De SL 72 keert terug

Naarmate de jaren verstreken, groeide de SL-serie. Dit leidde tot bijgewerkte versies zoals de SL 76 en SL 80 en vormde de inspiratie voor latere modellen zoals de SL Loop Runner uit 2014. Elders drongen andere sportklassiekers van adidas door in de voetbalterrascultuur en de hiphopmuziek, maar de SL 72 raakte wat op de achtergrond. Dat is tot 2019, toen het merk besloot hem terug te brengen samen met een bijgewerkte versie van het SL 80-model met wijzigingen aan de zool en de suède bekleding. De 72 bleek opnieuw een succes, want fans genoten zowel van de nostalgie van de originele blauwe editie als van de nieuwigheid van de nieuwe 2019 kleur: een olijfgroen ontwerp met witte zijlogo's en een levendige oranje streep langs de middenzool.

© adidas

De samenwerking met Wales Bonner

Begin jaren 2020 groeide de populariteit van de adidas Originals serie, die de meest iconische retro sportschoenen van het merk terugbrengt als eigentijdse lifestyle sneakers, enorm en begon de SL 72 zijn weg terug te vinden naar de mainstream. Dit werd ondersteund door een monumentale samenwerking met Wales Bonner, die zijn eigen speciale luxe en stijl aan de Originals-lijn toevoegde. Naast een duo Samba's debuteerde de Wales Bonner x adidas collectie met twee SL 72 kleurstellingen die geïnspireerd waren op het Brits-Caribische erfgoed van oprichtster Grace Wales Bonner. Het was Grace zelf die de SL 72 had gekozen na het doorzoeken van de vintage kleding van haar vader. Haar nauwe band met het silhouet was duidelijk toen ze fascinerende retro-ontwerpen creëerde die een eerbetoon waren aan de Windrush Generation, die vaak sportkleding van adidas droeg toen ze naar de danszalen van het Londen van de jaren 70 gingen. De samenwerking met Wales Bonner in 2020 was een keerpunt voor de SL 72, waardoor hij weer in de belangstelling kwam te staan en weer een gewilde sneaker werd. De samenwerking is sindsdien voortgezet, met nog twee edities van de SL 72 die in 2023 werden uitgebracht, dit keer met bovenwerk van gebreid mesh, ingewikkeld borduurwerk en rijke tinten geïnspireerd op de stijlen van de jaren '70. Deze stijlvolle ontwerpen spraken echt tot de verbeelding van de fans en het 72-silhouet werd nog groter.

© adidas

De SL 72 vieren

In het verlengde hiervan lanceerde adidas een gloednieuwe versie van de SL 72, de RS, die samen met de nieuwe SL 72 OG werd uitgebracht om de decennialange geschiedenis, het spannende heden en de veelbelovende toekomst van het model te vieren. Het belangrijkste verschil tussen de twee modellen was dat, terwijl de OG het origineel uit 1972 nabootste, de RS, waarvan de naam staat voor "opnieuw gevormd", een grotere zool had die voor wat extra hoogte en demping zorgde en ook een volumineuzer uiterlijk had. Om reclame te maken voor de dubbele release, schakelde adidas de getalenteerde kunstenaar en verhalenverteller Kenny Germé en modestyliste Cece Liu in om een serie opvallende beelden te maken van zowel de blauwe RS-kleurstelling voor heren als de groene OG voor dames. De foto's van Germé, geshowd door een reeks beroemdheden, van sportsterren als voetballer Jules Koundé tot model Sabrina Lan, rapper A$AP Nast en mode-influencer Gigi Hadid, lieten de brede aantrekkingskracht zien van het silhouet, dat in de campagne werd omschreven als "Superlicht. Super kleurrijk. Super comfortabel."

© adidas

Een legende eren

Later in 2024 werkte adidas samen met de nalatenschap van Marley om de nalatenschap van de legendarische Jamaicaanse muzikant Bob Marley te eren met een speciaal ontworpen versie van de SL 72 met details zoals een klassieke afbeelding van de reggaester op de tong en zijn naam op de binnenzool. De schoen is gemaakt om samen te vallen met een film die het levensverhaal van Marley vertelt, omdat hij bekend stond als een fan van adidas sneakers zoals de SL 72, die hij droeg in 1976.

© adidas

Een opmerkelijke comeback

De sterke focus van adidas op de SL 72 vestigde hem opnieuw in de cultuur en zowel de RS- als de OG-versie begonnen op te duiken op de social media feeds van bekende fashion influencers zoals Emily Ratajkowski. Terwijl ze begin 2024 werd gefotografeerd in een stijlvol groen paar, droeg model en zangeres Suki Waterhouse een gele kleur met blauwe accenten toen ze rondliep op Coachella na een optreden op het muziekfestival in Californië. Dankzij de steun van beroemdheden en de release van meer gezamenlijke ontwerpen zoals die in de 2024 Sporty & Rich collectie, werd de SL 72 een van de populairste lifestyle schoenen van het jaar, die een alternatief bood voor de andere modetrends van het tijdperk door de unieke mix van sportief erfgoed en klassiek comfort. Als gevolg daarvan kon een hele nieuwe generatie sneakerliefhebbers kennismaken met het slanke, gereduceerde profiel van het silhouet, waarmee zijn opmerkelijke comeback compleet werd.

© adidas

Een iconische sneaker

De adidas SL 72 begon als een superlichte hardloopschoen, maar, zoals veel van de historische ontwerpen van het merk, oversteeg hij de sportwereld om een mode-icoon te worden. Dit opmerkelijke traject kan worden toegeschreven aan de tijdloze look die wordt gecreëerd door de slanke, veelzijdige bouw, minimale esthetiek en levendig kleurgebruik, evenals het comfort dat wordt geboden door de zachte demping en het ademende nylon bovenwerk. Maar meer nog dan dat is de rijke geschiedenis van de SL 72 verantwoordelijk voor zijn nostalgische retro uitstraling en het meeslepende verhaal achter zijn langdurige succes.

Read more

SPORTSHOWROOM maakt gebruik van cookies. Over ons cookiebeleid.

Doorgaan

Kies je land

Europa

Amerika

Aziatisch-Pacifisch

Afrika

Midden-Oosten