adidas
Handball Spezial
De functionele handbalschoen die een streetwearicoon werd.
Sportief erfgoed
Handbal is al populair in Duitsland sinds het begin van de 20e eeuw. Zelfs in de jaren dat het land verdeeld was in Oost en West, had de sport een sterke aanhang aan beide kanten van de grens en bij het wereldkampioenschap handbal in 1978 waren beide teams titelkandidaten. Uiteindelijk won West-Duitsland met één punt verschil van de Sovjet-Unie in de finale, terwijl hun Oost-Duitse tegenhangers Denemarken versloegen en derde werden. Dit succes trok nog meer mensen naar de velden en met West-Duitsland als gastland voor de competitie in 1982 bereikte handbal nieuwe hoogten, waardoor het de perfecte tijd was voor het Duitse sportmerk adidas om een schoen speciaal voor de sport te ontwikkelen. Het resultaat was een slank stukje performance schoeisel dat bekend staat als de adidas Handball Spezial.
Gemaakt voor behendigheid en snelheid
Handbal beweegt in een snel tempo, waarbij spelers plotselinge uitbarstingen van snelheid moeten maken, scherpe sneden moeten uitvoeren en door de lucht moeten springen om het doel aan te vallen. Omdat de overheersende vorm van het spel wordt gespeeld op een indoorbaan die niet lijkt op de banen die bij basketbal worden gebruikt, moet elke schoen die hiervoor wordt gemaakt de nodige grip hebben om snelle, precieze bewegingen te ondersteunen en te beschermen tegen uitglijden en blessures. De schoenontwerpers van Adidas aan het eind van de jaren 70 waren zich hier terdege van bewust en bouwden de schoen om aan de hoge eisen van Europa's beste handbalteams te voldoen. Voor de naam haalden ze het woord Spezial uit de toch al omvangrijke archieven van het merk, dat al in de jaren '60 voor sportmodellen werd gebruikt.
Een gripvaste zool
De basis van de Spezial was de gumrubberen cupzool. De zool had niet alleen een profiel dat uitstekende grip bood, maar was ook dun en laag bij de grond voor een goed gevoel op het veld, terwijl zachte demping de voet hielp beschermen tegen de impact van sprongen en stevige stappen. De slanke bouw hield het gewicht laag en het bovenwerk voegde duurzame stijl toe door het gebruik van pluche suède naast een verstevigd hiellipje van wit leer. Op dit laatste kenmerk bracht adidas zijn nieuwe Trefoil-logo aan, dat pas sinds 1976 op de schoenen van het merk werd gebruikt, terwijl het bekende Three-Stripes-logo zijn gebruikelijke plaats op elke flank innam.
Europese groei
Hoewel het naar moderne maatstaven technologisch misschien eenvoudig lijkt, was de Handball Spezial bij zijn debuut in 1979 een indoor sportschoen met hoge prestaties, die al snel wijdverspreid raakte op velden in heel Europa, vooral in die landen waar handbal het populairst was, zoals Denemarken, Zweden en Duitsland. Het duurde echter niet lang voordat de Spezial zijn plaats vond in een ander sportlandschap, maar deze keer als een lifestyle schoen.
De favoriet van een voetbalfan
In de jaren 70 en 80 reisden voetbalfans door Europa om hun thuisploegen te zien deelnemen aan de UEFA Cup. Terwijl ze op het continent waren, kochten ze kleding van Europese merken die nog niet verkrijgbaar waren in het Verenigd Koninkrijk, zodat ze zich bij thuiskomst konden onderscheiden. Een van de populairste merken was adidas, waarvan het schoeisel een essentieel onderdeel werd van de casual subcultuur van de voetbalterrassen in de jaren 80. De Handball Spezial werd vaak gekozen naast andere klassiekers zoals de Samba en Gazelle, die allemaal in eenvoudige kleurstellingen werden geleverd waarmee je je steun voor je team kon tonen als de kleuren bij elkaar pasten.
Verspreiding door de cultuur
Veel van de dragers van buitenlandse merken behoorden tot de jongere generaties, die ze in andere culturele contexten droegen. Als gevolg daarvan verspreidde de Spezial zich in gebieden zoals de underground acid house muziekscene en de groeiende b-boy cultuur, die onlangs was overgewaaid uit de Verenigde Staten. Tijdens de jaren 1980 werd de Spezial ontdekt door veel van deze mensen in de danszalen, voetbalstadions en stedelijke straten van het Verenigd Koninkrijk. Hoewel het silhouet in de daaropvolgende jaren naar de achtergrond verdween, toen het enkele decennia later nieuw leven werd ingeblazen, herinnerden degenen die er in het begin bij waren zich het met liefde.
Gary Aspden
Een man die in deze periode een grote fan van adidas schoenen was, was Gary Aspden. Opgegroeid in het kleine marktstadje Darwen in Lancashire, net ten noorden van Manchester, kwam hij via voetbal en muziek in aanraking met schoenen als de Handball Spezial. Uiteindelijk leidde deze interesse tot een baan, want Aspden kwam in 1999 in dienst bij adidas. Hij werkte in de entertainment marketing divisie van het merk en maakte naam als een geweldige medewerker. Zijn inspanningen hielpen adidas om in contact te komen met een aantal beroemde partners. Na bijna tien jaar richtte Aspden zijn eigen bedrijf op, maar bleef hij bij adidas werken als brand consultant. In deze rol hielp hij bij het opbouwen van het profiel van de Originals-collectie en was hij ook betrokken bij het organiseren van een reeks speciale evenementen rond de Olympische Spelen van Londen in 2012, die een groot succes bleken te zijn. Als gevolg hiervan lanceerde hij in 2013 een gloednieuw project dat de naam Spezial nieuw leven in zou blazen, wat zou leiden tot de uiteindelijke herintroductie en terugkeer naar de bekendheid van de handbalschoen uit de jaren 70.
Een uitgebreide collectie en een intrigerend idee
Toen Aspden voor adidas werkte, merkte hij hoe de schoenen van het merk hun sportieve oorsprong overstegen en in contact kwamen met andere aspecten van de cultuur. Hij begon adidas sneakers te verzamelen en bouwde een indrukwekkend assortiment op van zowel gewone als zeldzame kleurstellingen. Na verloop van tijd werd hij bekend om zijn collectie en werd hij soms gevraagd om bepaalde paren uit te lenen voor evenementen over sneakercultuur. Hij had echter het gevoel dat deze shows weliswaar interessant waren, maar te breed om het volledige verhaal achter de ontwerpen te vertellen. Hierdoor geïnspireerd besloot Aspden zijn eigen sneakertentoonstelling samen te stellen met de focus op één merk in het bijzonder: adidas. Hij nam contact op met een andere adviseur van adidas, Mike Chetcuti, om te horen wat hij ervan vond en met de zegen van Chetcuti begon hij met het plannen van het ambitieuze evenement. Om de boel op poten te zetten, nam Aspden de getalenteerde fotograaf Lee Stanley en grafisch ontwerper Gary Watson in de arm, die zelf adidas had ontdekt toen hij als jonge voetbalfan naar Europa reisde. Samen begonnen ze het verhaal te vertellen van de Handball Spezial en andere klassieke sneakers van het merk.
Connecties met beroemdheden
Door zich specifiek op adidas te richten, kon Aspden diep in de geschiedenis van het Duitse bedrijf duiken en mensen een echt inzicht geven in de creatieve impact ervan op sportkleding en lifestyle-trends, met name in het noordwesten van Engeland. Nadat hij honderden paren uit zijn eigen collectie had verzameld, nam Aspden contact op met een aantal sneakerenthousiastelingen met wie hij tijdens zijn carrière relaties had opgebouwd, waaronder de legendarische Stone Roses-zanger Ian Brown en Britpop-ster Noel Gallagher, om te vragen naar hun meest unieke kleurstellingen en modellen, waarvan er uiteindelijk veel een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling zijn geworden.
Een inzichtelijke tentoonstelling
Bij de opening in de Londense Hoxton Gallery in juli 2013 bevatte de tentoonstelling van Aspden, getiteld 'adidas SPEZIAL: An Incomplete adidas History from a Fan's Perspective', meer dan 600 paar sneakers naast zeldzame verzamelobjecten en andere memorabilia van het merk. Het bevatte modellen vanaf de jaren 1960, met weinig bekende silhouetten, one-of-a-kind ontwerpen en edities gesigneerd door beroemde fans zoals Naomi Campbell, Eminem en Darryl McDaniels van Run DMC, die geholpen had adidas sneakers populair te maken onder de hiphopgemeenschap in de jaren 1980. Cruciaal was dat alle schoenen in de tentoonstelling afkomstig waren van de fans, en niet één was geschonken door adidas. Dit maakte het een echte viering van sneakerliefhebbers en hun passie voor historische silhouetten. Bekende adidas verzamelaars uit de modewereld zoals Jeremy Scott en Yohji Yamamoto gaven ook persoonlijke anekdotes aan het evenement, waardoor de bezoekers een bijzonder rijke ervaring kregen. Aspden kon hiermee laten zien hoe adidas, door schoenen als de Handball Spezial te ontwerpen met een authentiek sportief doel voor ogen, mensen met verschillende achtergronden effectief met elkaar verbindt door een gedeelde liefde voor sport, muziek en mode.
Het SPZL-project
Hoewel de tentoonstelling niet specifiek voor de Handball Spezial sneaker was opgezet, bracht ze hernieuwde aandacht voor de naam, die voor Aspden het beste van het adidas merk belichaamt. Na de tentoonstelling in de Hoxton Gallery keerde het woord Spezial terug naar de top van adidas' spreektaal toen Aspden de leiding kreeg over een nieuw project met de naam adidas SPZL. In de daaropvolgende 10 jaar werden tientallen sneakers geproduceerd onder de naam SPZL, stuk voor stuk afkomstig uit de uitgebreide back catalogue van het merk. Aspden gebruikte zijn expertise om historische modellen uit verschillende periodes uit de geschiedenis te halen en ze aan een nieuwe generatie sneakerfans te geven in een meeslepende viering van adidas' nalatenschap.
Het perfecte moment
Nu de naam van adidas weer mainstream is, besloot adidas het Handball Spezial-silhouet terug te brengen en in 2018 en 2019 een groot aantal nieuwe kleurstellingen uit te brengen. Als onderdeel van de immens populaire Originals-lijn kende het enig succes, maar pas in de jaren 2020 kwam het echt van de grond. Aan het begin van het decennium zorgden epische samenwerkingen en virale momenten ervoor dat de Samba en Gazelle overal ter wereld in de straten van steden te zien waren, en in 2023 waren sneakerliefhebbers klaar voor een ander silhouet, wat het ideale moment was voor de adidas Handball Spezial. In 2023 werd actrice Gal Gadot gefotografeerd in een donker marineblauw paar in de straten van New York en de schoen begon zich te verspreiden in andere modebewuste steden zoals Parijs. In de lente van 2024 verscheen de schoen op de social media feeds van invloedrijke fashionista's zoals Molly-Mae Hague, die tijdens een dagje uit in Londen een charmant bruin paar droeg dat de volgende dag in veel winkels snel uitverkocht was. Ondertussen was Gary Aspden druk bezig om de naam Spezial wijd en zijd te verspreiden toen hij een andere tentoonstelling inrichtte genaamd DECADE die tien jaar van het SPZL project vierde.
Modieuze samenwerkingen
Dankzij belangrijke culturele momenten zoals deze, was de Handbal Spezial weer helemaal terug bij adidas' meest geliefde silhouetten en werd hij gekozen als sjabloon voor samenwerkingen met stijlvolle modelabels zoals het milieubewuste Sporty & Rich en Ronnie Fieg's lifestyle merk Kith. De veelzijdige, minimalistische buitenkant van de schoen vormde een uitstekend canvas voor deze meesters van stijl en terwijl de Kith-editie werd gedefinieerd door het slimme leren bovenwerk, produceerde Sporty & Rich een set van vier sneakers bekleed met traditioneel suède met klassieke retro tinten en witte Three-Stripes logo's op de flanken. Deze stijlvolle samenwerkingsversies van de Handball Spezial werden vergezeld door tientallen algemeen uitgebrachte kleurstellingen met comfortverhogende kenmerken zoals een sponsachtige Ortholite-voering, en de populariteit van het silhouet bereikte opnieuw grote hoogten.
Een icoon van sport en mode
Na meer dan 40 jaar geschiedenis is de Handball Spezial een van de populairste historische sneakers van het merk geworden. Net als veel van zijn gelijken was het aanvankelijke succes van de schoen gebaseerd op de praktische sportfunctie, terwijl de latere bloei was gebaseerd op een tijdloze esthetiek, waardoor de schoen kon terugkeren als een geraffineerd mode-item voor de 21e eeuw. Vandaag de dag is de Spezial nog steeds een comfortabele optie voor casual indoorsporten, maar de meeslepende vintage stijl is wat hem tot een opmerkelijk icoon van de moderne streetwearcultuur heeft gemaakt.